Göra om helt i 120 liter.
Nu har jag tröttnat på algangrepp i 120 litern, jag blir inte av med algerna, så nu ryker alla växter sanden och filtermaterialet. Jag skall renskrubba rötterna med koncentrerad algexit, och spola i kokande vatten, så inga sporer överlever.
Jag har varit och inhandlat nya akvarieväxter och ny sand, så nu skall jag påbörja tömning.
De guppysar som är kvar kommer få bo i Molams paludarium tills de kan flytta tillbaka. Jag kommer spara några posthornsnäckor. Skall sortera ut de som har bäst/klarast färg, resten kommer gå ner i 300 litern eller skänkas bort.
Vet inte vad det är för alger, men jag blir inte kvitt dem.
Det kommer bli Julas blästersand som bottensubstrat och jag har inhandlat lite olika växter.
Anubias
Sessiflora
Gladulosa
Cryptocoryne
Bacopa
Polysperma
- Redigerat 2026-04-15 08:49 av Draken
Jag skall också fixa och trixa litegrann. Jag skall göra något jag länge har varit sugen på att göra.😊
Jag skall Fixa iordning så jag kan ha krukväxter i bakkant med rötterna i akvariumet, har inhandlat lite smått och gott för att kunna göra det.

Jag skall plocka ren rötterna från jord och sätta dem i sjösten i plastkrukor som jag skall foxa en upphängningsanordning till. Har även införskaffat näringspinnar för akvartium till gruset.
De växter jag har tänkt, till en början är :
Gullranka (Epiperum aureum)
- Redigerat 2026-04-14 16:27 av Draken
Blåbräken (Phlebodium aureum)
Fönsterficus (Ficus elastica)
Jag skall montera spottar i taket ovanför som skall riktas mot krukväxterna. Belysningen i akvariumet kommer vara den samma led rampen med växtljus.
Nu är det tömt och sanerat.
Pumpen och roten är skrubbade med koncentread Algexit och spolad med kokande vatten,. Filtermaterialet är kastat och nytt skall sättas in.
Hardscape. Kan bli ändringar, men så här ser det ut just nu.
Jag skall fästa Anubia på både roten och snäckskalet, tänkte även nypa av skott från Microsorumen i stora akvariumet och fästa på snäckskalet.
Snäckskalet tänkte jag även skulle få fungera som grotta . Jag vill ha tag på antigen Guld, Albino eller röd Ancistrus.

- Redigerat 2026-04-15 08:55 av Draken

Då var akvariumet klart. Nu skall jag börja förbereda för nästa del av projektet 🙂
Idag har jag köpt in lite fisk och faktiskt räkor till akvariumet. Bilder kommer.