Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketterakvariummask
Läst 71 ggr
Tanktanten
0

Vad är detta för en mask? 🙈

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Framåt kvällen ser jag en fisk svälja något avlångt, lite grå/lila/ljusrosa. Vi tittar närmre och ser flera maskliknade korvar på botten. Fiskarna verkar mumsa på dem. De rör sig ibland, men oftast stilla (kan också vara för att fiskarna halvt massakrerat dem). Kan inte hitta någon info om detta på nätet.

Vad är detta?

Nu när jag kikat en stund så har jag sett ett par som jag tror är hela och levande, ca 1-3 cm långa, troligtvis lite spetsigare svans, och som en trut-mun där fram (lite alien över dem, men kan eventuellt vara så att en längre blivit kapad). Har lite daggmaskaktiga rynkor över kroppen (och kan sträcka sig ganska långa), verkar också ha en något mörkare översida. Tänkte att det var någon slags sandmask.

Verkar bara kunna se dem på en sida av akvariet, där jag satte ner en planta gräs för några timmar sen. Fick det av en vän och han har aldrig sett detta tidigare. Vad sjutton är det och behöver jag vara orolig? (Mest äcklad och fascinerad just nu)

Tanktanten
0

#0: Ok, jag blev prankad av min (inte så snälla) man (jag har maskfobi)… Det var en klippt stackars daggmask. 😭 Nu mår jag illa. Han tyckte det var lämpligt protein till fiskarna.
Behöver jag vara orolig att han dragit in något olämpligt till akvariet nu? Hade tydligen sköljt av den bara.

Draken
2

#1: Det var inte snällt av honom.

Men det är faktiskt bra protein till fiskarna. Jag har utfodrat med daggmask och Zophobasmaskar till mina större ciklider.🫣

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Tanktanten
1

#2: Tack, det var skönt att höra. ☺️❤️
Man får hoppas att de njöt av kalaset, för de får nog vänta på nästa daggmask-kalas tills jag gått i terapi. 😅

Tänker att lite fryst artemia eller oxhjärta kan vara bättre tills dess, för husfridens skull. 😄

Draken
2

#3: Det finns jättemycket bra frysfoder man kan ge för extra protein 🙂

En period under sommaren kan även vissa zoobutiker ha levande mygglarver.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis