Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfrågor
Läst 45 ggr
alva03
0

Akvarium temperatur

undrar hur känsliga fiskar är för varierande temperatur. Vintern har jag lite under 20 inne men på sommaren kan det när solen ligger på bli närmare 30 inne, varma dagar mer om jag har otur. Är det något man måste ta hänsyn till?

MVH Alva <3

Nephi
1

Det beror lite på vad du har för fiskar, vissa är känsligare mot kyla än andra. Vissa är känsligare mot värme än andra 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

alva03
0

#1: finns det fiskar som kan hantera båda eller i alla fall klarar sommaren utan att de lider?
Som samtidigt är "enkla" för nybörjare men helst lever ändå ett okej tag. Finns så många arter så tycker det är svårt att kolla upp allt för det är en djungel för mig.

Jag gillar tanken kring att ha någon fisk som man kan ha vid sin sida ett tag, kanske med räkor eller någon erimitkräfta

MVH Alva <3

Nephi
1

Jag skulle undvika kallvattens fiskar, som guldfiskar, karpar och vissa ciklider
De gillar inte värme!

Tropiska fiskar är lättare, då får man använda doppvärmare på vintern för att hålla temperaturen uppe. Men det är lättare att värma vatten än kyla ned det.
På sommaren när det är varmt får man se till att ha extra ytrörelse i akvariet, kortare timmar med lampa(den värmer) och eventuellt ha locket öppet de varmaste dagarna för att underlätta avkylning.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Suddgummit
0

#0: Ha en termometer så du kan ha koll på temperaturen i karet och justera! Många vanliga sällskapsfiskar gillar vanlig inomhustemperatur, men beroende på hur du har det kan man ibland behöva en doppvärmare. Annars är det på sommaren man får justera med öppet akvarie, jag har ibland lagt ner isbitar eller plastflaskor med is, man kan också använda en fläkt. Zoopet är ganska lätt att kika runt på när man sitter och funderar tycker jag. Där kan du söka på olika fiskar, växter osv för att få lite information om vad de behöver. ☺️

• Redigerat 2026-04-12 01:00 av Suddgummit