Guppyavel. Typ.
Hej hej igen allihopa. ヽ(。◕o◕。)ノ
Jag fick idén att fixa lite fler guppysar genom att hålla ett par i minini-akvariet. Sedan tänkte jag att jag flyttar hanen till det lite större akvariet efter en tid. Men … Hur länge ska hanen få vara hos honan? Jag vill inte behöva flytta honom fram och tillbaka utan tänkte vänta tills jag tror att en befruktning har skett. Honan får stanna i minimini-akvariet, sedan separerar jag hanar från honor när ynglen vuxit till sig tillräckligt för att se kön.
Tänker jag helt fel? :)
Det blir fruktansvärt stressig för både hanen och honorna att flyttas fram och tillbaka. Hellre då att du låter dem gå tillsammans och separerar ynglen när du ser kön på dem.
Vad menar du med Minimini akvariumet ? Hur stort är det ?
#1: Jag tror det kallas nanoakvarium egentligen, det är bara jag som tycker minimini låter gulligare. 🙊🙈 Helt enkelt ett litet som jag har på byrån i mitt rum, jag har inte räknat ut storleken för det är sex- eller åttakantigt. Utöver min stackars guppyhona (ville inte stressa ihjäl henne genom att släppa ner henne ensam med hanarna) finns en mycket liten Ancistrus och två mycket små Helenasnäckor där i.
Nano är lite i minsta laget för vanlig Guppy. Endler, nån hane eller nån hona kan man ha där, men inget annat förutom snäckor.
#3: Oj, jag fick söka upp vad endlers är och letade sedan jämförelser med vanlig Guppy. Jag trodde mina var helt vanliga men förstår nu att det troligen är endlers eller hybrider. Detta förklarar i så fall varför mina aldrig blir "stora" … 🤭 Man lär sig något nytt så länge man lever. Nåväl, stora eller ej, de är väldigt söta.
Tack för att du svarade. 😊
PS Jag har inte lyckats fånga ancistrusen, den är svår. :/
- Redigerat 2026-03-17 21:41 av Jania
Endlers och Hybrider är mindre än vanliga Guppy. Och enligt min erfarenhet mer livsdugliga 😊
Honorna KAN dock bli rätt stora 🙂