Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketter: allmäntsjukdomar
Läst 312 ggr
Jania
0

Plötsligt blivit med akvarium

Hej
Jag är ny här.
Några som skulle flytta "slängde ut" sitt akvarium. Jag fick alltså hem ett akvarium med fiskar, bottensubstrat, stenar och en växt. Ingenting är gjort i rätt ordning. Eftersom kranvatten kan vara för illa tog jag vatten jag sparat från avfuktaren med idén att det skulle vara mera 'neutralt'. Oavsett vilket vatten jag tagit vet jag ju att det blir problem att släppa fiskar i ett akvarium som inte är korrekt uppstartat.
Tetror och rasboror dog snabbt av chocken, jag hade ju inte ens fått upp temperaturen ordentligt under första 12 timmarna.
En Guppy lever än, så även Black Mollys och malar (ancistrus?).
Black Molly verkade okay, men honans fenor går nu åt skogen och jag misstänker fenröta.
Efter ett par dagar hittade jag, bland det som följde med akvariet, en flaska som verkar vara för att fixa vattenkvaliteten (inget på svenska eller engelska) och hällde i en slurk som inte var för mycket åtminstone. Det vore ju tråkigt att förgifta dem med det som skulle rädda dem …

Med akvariet följde ingenting för att testa vattnet och här finns ingen zoo-affär som jag kan ta mig till.

Finns det något som "alla har hemma" som jag kan använda för att bedöma vattenkvaliteten och/eller pH?

Eftersom jag inte har tillgång till några mediciner annat än något min syster har mot "slemsjukdomar", går det att stoppa fenröta eller är det bara att vänta på att alla fiskar kolar vippen och sedan börja om från början och göra rätt?

Nephi
2

Kranvatten är oftast okej 😁
Med lite vatten berednings medel speciellt vid stora byten så fungerar det toppen!

Om jag var du så skulle jag beställt hem esha 2000 och esha exit, det är två mediciner som behandlar det mesta av de vanligaste åkommorna på fiskar. Du kan använda dem i kombination
Beställ även en tetra aquasafe om du gör en beställning ☺️

Kika lite på nybörjarguiden på första sidan, och ställ alla frågor du kommer på.
Vi hjälper dig gärna så mycket vi kan ☺️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Jania
0

Kan jag ta en bild på allt som följt med och någon erfaren kan råda mig om eventuell användning?
Jag har haft akvarium till och från sedan jag var barn men aldrig flyttat fiskar på det här viset utan alltid haft akvariet redo innan fiskar flyttar in …

• Redigerat 2025-11-09 11:23 av Jania
Jania
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chansar. Detta är sådant som inte är mat, som följde med.

Jania
0

Det som min syster har är esha, men heter gastrobac.

Cleejs
0

YouTube är din bästa rådgivare. Allt du behöver veta finns garanterat där.

Nephi
3

#3: Du kan använda extozon för att behandla fenröta, minns inte doserna.
Inte lika effektivt som esha men värt att testa ☺️

Aquasafe har du i när du använder kranvatten för att fylla på akvariet enligt dosering. Det tar bort klor och binder diverse som kan finnas

Profito kan du ställa undan tills du har fler växter

Jania
0

Tyvärr går det mycket dåligt med akvariet. Nu verkar herr mal ha gått och dött under roten. Jag fick för växter av min syster, de lever, den som följde med akvariet här börjat se sjuk ut. I kväll kommer ungen och jag i ett desperat försök flytta överlevare till ett litet litet akvarium (som helt säkert inte ens håller 20 °C) och imorgon får jag helt enkelt tömma det större akvariet och börja om från noll.

Maleficum
1

#7: Har din syster akvarium? Är det isf möjligt att hon avvarar filtermedia eller kramar ur svamp (om det är vad hon har i filtret) och ger dig "guggvattnet" att ha i akvariet/filtret så du får lite hjälp på traven med nyttobakterier?

Jag har alltid extra filtermedia liggande i några av mina akvarium för att kunna snabbstarta andra akvarium vid behov.

Har du "normalt" kranvatten skulle jag rekommendera du kör på det snarare än det från avfuktaren. Har du mycket klor i vattnet kan du använda askorbinsyra (brukar gå att hitta i kryddhyllan i affären), ett kryddmått för 100 liter vatten brukar räcka. Dock eftersom du har en flaska aquasafe kan du börja med det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1

Aquasafen är bra att använda vid vattenbyte om du är osäker på kranvattnet. Vore jag dig, så skulle jag börja om från början. Riv alt och bygg upp igen.

Beroende på hur många fiskar du har kvar, så kan du, som en tilfällig lösning, använda en större (ca.40-45 liter) plastback att förvara fiskarna i under tiden du bygger upp akvariumet igen. Behandla med ektozonsaltet i plastbaljan mot fenrötan. 1 tsk. pr 50 liter vatten.

Du kan beställa saker som kan vara bra att ha hemma online om du inte har en djurbutik i närheten.

*ESHA2000
*ESHA Exit
*Nitritkoll, dropptest
*PH. test. dropptest
*Vattenberedningsmedel, om det behövs i ditt kranvatten
*Gödningsmedel för växtyerna, exempelvis då Profito som du fick med. Jag använder den och är jättenöjd, det växer som ogräs i akvariumen 😊
*Extrafilter som ligger i akvariumet.

Som någon skrev här ovan, prata med din syster om hon har alkvarium, och be henne krama ur sitt/sina filter i en balja eller direkt i ditt akvarium efter vattenbytet och snabbstarta de goda bakterierna på så vis.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Jania
0

#8: Det lilla akvariet är fyllt med vatten från ett av hennes akvariet. Jag har ingen doppvärmare och pumpen jag fick låna blåser på som bara den, men det får gå. Resonemanget var "chansa och de dör på studs eller låt dem stanna i det stora och långsamt dö". De vi flyttade lever än, ancistrushonan ser lika döende ut som när hon låg i det stora, men hon har inte blivit sämre och guppyn samt mollyn verkar må okay.

Tror att vårt kranvatten är ganska normalt och klor borde inte vara högt av.

Jania
0

#9: Tack för listan. Jag ska återgå till den när jag lägger beställningen. Men duger det med stickor för test?

Jania
0

Idag ska vi börja tömma det större akvariet.
1) Bör jag tvätta sanden?
2) Ska jag alls mata överlevarna i pytteakvariet eller ska jag undvika det de första typ 48 timmarna?
3) Tips på detta med ektozon? Det är ju salt som ska lösas upp, ska jag ta vatten från pytteakvariet och blanda till och sedan hälla tillbaka?
4) Är det en god idé att stänga av pumpen i pytteakvariet då och då så att Guppy och Molly inte behöver se ut som att de simmar för glatta livet? Guppyn har inte fattat att det finns lugnare områden så den kämpar konstant. 😬

Här är våra tre kämpar. Vattnet tappade min syster ur sin sons akvarium, sedan fick det stå med bara rot och växter lite mer än ett dygn med pumpen på dagtid (den lät för mycket på natten).

Draken
2

Tvätta inte sanden, mycket bakterier finns i substratet. Det har ingen effekt att spara massa vatten, de goda bakterierna finns inte i vattnet utan i substratet och filtren.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Jania
0

#13: Jag misstänkte det, men tänkte om det kunde finnas något dåligt i sanden. 🙈

Draken
1

#14: Risken finns ju. Om du tycker det känns tryggare/säkrare. så tvätta sanden, men använd Aquasafen när du är klar och nhar fyllt upp akvariumet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Jania
0

Inte lätt att fota ett mångkantat akvarium, men nu har ungen och jag fyllt upp med kranvatten. Jag har tillsatt det där medlet och satt igång pumpen.
Den storbladiga växten tog jag upp och plockade bort skruttigt samt delade den (den hade et sidoskott), det är en fin växt så jag hoppas att den ska klara sig nu.

Senast jag kollade levde Fröken Guppy, Herr Molly och Fröken Ancistrus fortfarande. Den sistnämnda är svag och inte pigg alls, men har inte förlorat färg och fjäll och fenor ser okay ut. Nu är det bara att hålla tummarna för att de klarar sig i pytteakvariet tills det stora är redo för invånare. Med tiden ska jag få några guppys av min syster, Molly och Ancistrus borde gå att beställa till en zoo-affär i Åtvid (långt att åka, men troligtvis det närmaste alternativet).

• Redigerat 2025-11-15 13:49 av Jania
Jania
0

Kan man förresten ha khulis i akvariet? (60 liter.)

Nephi
1

Är det ett Aqua-el hexa 60 akvarium? 🫣

De är bra men eftersom diametern är så kort mot hur djup den är så är det få fiskar som trivs i längden.

Jania
0

#18: Ja, det är ett sådant. Jag vet att det är för kort, men det var gratis … 😬🤭 Tänker att det kan funka tills vidare.
Helt ärligt blev jag överraskad att cirkulationen verkar vara okay till och med vid botten trots att det är så högt, men det är väl tack vare pumpens insug som sitter förhållandevis djupt.

Jania
0

#18: De fiskar som bodde i det såg ut att må okay innan den mycket omvälvande och felaktiga flytten henne till oss, så förhoppningsvis ska det duga för ett litet gäng småfisk. Om Khuli kan bo där skulle jag bli glad, för vi hade sådana när jag var barn och de var så söta. Men när jag tänker på det så gillade ju de att simma kors och tvärs över den långa botten … Äh, det går väl bli några guppys och så ett par honor till Herr Molly så att han inte blir deprimerad. Undrar om Fröken Ancistrus måste ha en make. 🤔

Maleficum
1

#20: 60 liter är för litet för Ancistrus så om fröken Ancistrus piggar på sig kan det vara bättre att försöka hitta nytt hem till henne.

Draken
1

#16: Jättefint.

Några tips 😊

Anubian (växten) skall helst inte planteras i sanden, den tar näringen från vattnet via rötterna.

Vad gäller fiskarna, skippa Molly och Ancistrus, akvariumet är tyvärr för litet för dem. Köp Guppyhanar istället för honor om du vill ha Guppy, annars blir de väldigt snabbt, väldigt många.

Jag skulle hellre satsa på någon mindre tetra eller Rasbora, det skulle bli snyggt i ditt akvarium. Det är även bra om du planterar mer växter. Jag har ingen större erfarenhet av Khuuliålarna, men jag tror bottenytan är alldeles för liten för dem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Nephi
1

#20: Jag har haft ett Hexa 60 😁
Jag hade rasboras och räkor i det, tyvärr får man räkna aqua els hexa akvarium som nano trots att de är 60 liter. Detta eftersom de har så snål diameter
Räkor i kombination med någon snäcka är toppen som städare i ett nano 😉

Khuli är underbara men de älskar att köra långa race utmed rutorna, och i ett hexa får de knappt upp farten. Så det är inte juste mot dem i längden.

Jania
0

Khulitanken övergav jag då jag såg tillbaka på hur de svischade hit och dit när jag var barn. Det får bli guppysar tills vidare, för det får vi av min syster så snart akvariet är redo. Räkor kan vi kanske också få tag i inom en snar framtid.

Växter fick jag en bunt men de har inte hunnit växa till sig. Jag får välan flytta den där med stora blad så att den sitter på rotbiten, men det blir imorgon. ;)

Jag får kolla om min syster eller hennes son kan ta Mollyhannen, än så länge ser han stark och frisk ut. Han får stanna någon dag till i pytteakvariet eftersom jag behandlade med ektozon, bar han på skrutt kanske det är borta snart så att han inte smittar.

Vi får se när det blir mer än guppysar. Vad heter städar snäckorna? Om jag har ett namn kan jag kolla om det finns att få tag i i närheten.

Tack för alla svar och uppmuntran. :D <3

• Redigerat 2025-11-16 20:57 av Jania
Draken
2

De flesta snäckor är duktiga städare 🙂 Så kolla vilka du är sugen på och se om du kan ha dem 😊

Ett fåtal snäckor blir för stora för ditt akvarium dock.

*Elefantsnäckan
*Herculeasnäckan
*Lavasnäckan

Dessa tre behöver större akvarium. Annars så är även alla räkor duktiga städare, så där kan du välja och vraka 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2025-11-17 09:13 av Draken
Jania
0

Åh, jag trodde ju att jag skrivit för flera timmar sedan, vart tog mitt meddelande vägen? :(
Det är vita miniminismå larver i akvariet. Var kommer de plötsligt ifrån och hur får jag bort dem? Jag antar att de är skadliga …?

Jania
0

Läste på andra ställen att det finns minisaker som jag glömmer namnet på, som kan försvinna om man mörklägger. Jag stängde av allt och lade handdukar och annat över akvariet, utifall att det skulle hjälpa. 😅
Irrar omkring i förvirring

Jania
0

Okay, kanske är ofarliga och äts eventuellt av fiskar men ej av räkor. Jag väntar dock några dagar till med fiskar, eftersom jag tolkar kvällens vattentest som att det är lite för höga nitritvärden.

Draken
0

Är det små maskar så kan det vara nematoder eller planaria. Nematoder är otäcka små rackare med planaria är helt ofarliga.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Nephi
0

#29: Är det inte tvärtom, nematoder ofarliga medans planaria är en plåga 🙈

Draken
0

#30: Jo det kanske det är …nu blev jag osäker 🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Nephi
0

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Jania
0

Hmm … Jag håller ett öga. Drog ner temperaturen till 23 grader, har fått för mig att ohyra gillar värme. Jag tycker att jag ser färre av dem idag, ska försöka använda bottensugen imorgon i ett försök att få bort lite skräp i sanden. Om det är sådana där filurer som frodas när det är smutsigt så hjälper det ju inte att akvariet står utan städande invånare.

Jania
0

Jag tror att jag slänger ut det här åbäket, det håller på att driva mig till vansinne. Nu skulle jag dra runt den där lilla algmagneten och upptäcker att en remsa an silikonet på insidan sitter löst. Såååå … Jag får väl börja tömma fanskapet imorgon, för jag vet inte hur länge det håller tätt om bara det yttre silikonet sitter kvar.
Dör litegrann och bestämmer att allt hädanefter måste ta lång tid och planeras noga så som det brukar i mitt liv, utan impulsiva grejer.

Draken
0

#34: Det är sånt som händer. Men ge inte upp för det 😊

Om du inte vill mickla med att silicona, så kan du få tag på väldigt billiga begagnade akvarium på blocket.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Jania
0

#35: Ja, jag spanar lite, de är bara så långt bort. :( Men min syster sade att jag kunde andas ut ett tag eftersom silikonet verkar ha varit löst länge och akvariet inte läckt. Sant sant, men kollar efter annat gör jag ändå. Frågan är bara vart TV:n ska ta vägen om jag får tag i ett vanligt avlångt akvarium.

Maleficum
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Du skulle kunna göra en "nödlösning" med lagningen.
När mitt ena akvarium släppt lite i silikonen och börjat läcka lite (en bra bit ner) så kände jag inte för att limma om hela akvariet (är 200 liter) så vi gjorde en "latmanslagning".

Tömde allt och skrubba och gjorde rent alla hörn ordentligt och sen silikonade vi helt enkelt ett nytt lager ovanpå det gamla. Blev såklart en mer utstickande kant (och körde med genomskinlig silikon även om akvariet från start är gjort med svart men tycker inte det stör så mycket).

Det var några år sedan nu och det har inte varit några problem alls med det. Lite bilder på hur det ser ut idag och visar tydligt "extrakanten" som blev.

Jania
0

#37: Det ser ju okay ut. Och akvariesilikon kostar väl bara någon hundralapp på Jula eller så. Jag ska överväga. Eventuellt (väldigt eventuellt) for jag tag på ett vanligt avlångt i slutet av veckan, men det mycket osäkert.

Maleficum
0

#38: Precis, finns billigt på Jula (om man inte vill ha svart).

Även om du lyckas få ett nytt akvarium kan du alltid fixa det andra sen så du har ett extra (som tex karantän i framtiden).