Salt i karet
Hej, en liten undran. En var o hämtade fisk hos mig idag o sa att jag måste tillsätta salt till guppys/endlerna samt serpaetetra som också bor i akvariet. Men det är inget som jag fått till mig från djurbutiker, diverse akvariefolk och sidor.
Behöver dom arterna ha salt? Jag har i samma kar snäckor samt stor mängd med räkor o vill inte skada dom.
Hon sa jag skulle ha i salt för fiskarna i texten uppe samt för att fenorna ( längs ryggen) är kruslig/flikig men det har dom varit sen dom kom samt att alla andra av samma art i samma kar hade så. Kollat på bilder o tycker på bilderna det också är krus/flikar.
Ska man ha i salt vilken ska man ta, jag har vanligt vitt (köp i djurhandlen för just akvarium) sen har jag ett som jag fick med när jag tog emot ett par fiskar som är från märken Tropical Aqua Care (sanital + aloe vera)
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Salt använder jag endast om det har varit sammandrabbningar i karet och fiskarna hart fått sår. Annars behövs det inte.
Molly kan ibland behöva tillsatt salt, men det är inte alltid. Nu tycker inte jag riktigt om Molly, men de få gånger jag har köpt, så har jag alltid frågat hur de har gått tidigare. Har de gått i vanligt vatten utan salt så köper jag, annars inte.
Snäckor och räkor tycker absolut inte om salt, samma med vissa malar.
Jag valde o köra saltbad till dom 4 fiskarna som hen tyckte såg koko ut, jag har kollat in bilder o tycker dom ser ut som dom jag har samma fenor lite krus/flik men tänkte det är inte farligt dom 4 verkar lika pigg som innan lite mer färg på sig har dom fått. ( räknar dock att dom kommer falla bort )
Molly var fisken som flyttade, då hon blivit ensam i karet.
( Ellrose Hamsteruppfödning)