Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketterallmäntnybörjarhörnanakvarium-och-fiskardöd
Läst 82 ggr
Ellrose
0

Nya fiskar

Köpte för första gånger nya fiskar i en djurbutik, alla mina fiskar sen tidigare har jag köp av privatpersoner, omplaceringar o så.

Men hade fått 2 kardinaltetror (litet stim) så kände att jag ville ha fler.
Sen var det en molly (lyr) som ville ha vänner

Så köpte IGÅR 10st kardinaler o 3 molly (lyr) honor tror den jag har sen tidigare är hane.

Idag när jag kom hem från att varit o handlat låg 6 döda, så valde att håva upp dom andra 4 som jag köpte, såg tydligt vilka som var nya/gamla på storlek o färg.

Alla mina som jag köpte igår var lite ljusare i färgen, små o så men tänkte det var för att dom var yngre. Under loppet av ca 10 min dog dom andra 4 som var nyköpta.

Kommer på måndag ringa/åka in till djuraffären o kräva pengar tillbaka eller annat för dom fiskarna, för att dom ska dö på 1 dag är helt sjukt.

Inge fel på mitt vatten det har rätt temp, värden o allt, så inte det. Och har bara snälla fiskar i karet, (förutom en räka som gillar att bråka med alla andra räkor)

Mollyn som är nyköpta ser fina ut mindre än den jag hade sen tidigare men då är den jag har vuxen eller iallafall 1 år äldre.

Men fick tipset om att göra ett litet vattenbyte samt tillsätta filter medium för att kunna hjälpa lite o så. Men hur mycket vatten o medium skulle ni bytt? Jag tänkte om man skulle ta 10liter o sen tillsätta 10 liter nytt vatten med filter medium som jag blandar i det nya vattnet…

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Draken
0

#0: Gör ett 20% vattenbyte och hoppa över filtermediat. Har akvariumet varit igång ett tag, så finns det gott om bra bakterier i filtret redan.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Aheim
1

Lite vanskligt när man köper levande djur och få pengar tillbaka men åk tillbaka till djuraffären och så kollar du karet med kardinaltetror och mår dem dåligt så ska det inte vara några problem att få tillbaka pengarna men mår dem bra så måste man ändå misstänka att den nya miljön dem kom till efter köpet inte var så bra eller blev för stor omställning….
Tester av vattnet säger tyvärr inte hela sanningen om hur bra ett akvarium mår:(

• Redigerat 2025-09-07 14:25 av Aheim
Ellrose
0

Akvariet har varit igång ett bra tag, var igång 1,5 månad med växter innan fisk kom i. Då kom det 10 små guppy/endlers, 2 ancistus, ca 20 räkor. Med växterna kom det snäckor som blev snabbt 100000 tusen typ kändes det som, så 4 helenasnäckor kom i sen 4 till Så just nu är det 8 helenor samt lite skräpsnäckor som minskar i antalet hela tiden.

Alla mår bra, matning sker inte ofta utan var tredje dag. Då det kommer nya yngel ofta så tar jag ofta bort yngel som får bo i annat kar.

Fiskarna som jag köpte av kom med leverans i onsdags 2 dagar innan jag köpte dom, kan det vara att dom blev stressade eller så? Gjorde som dom sa lägg påsen i karet i 15min låt flyta sen öppna påsen ta o häl ut fiskarna i karet försök inte ta all vatten som var i påsen. Sen är det grönt o allt är färdigt. Men det blev ju inte så bra.

Körde ett vattenbyte på 30% igår kväll för tänkte på alla fiskar som var kvar i karet sen innan.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Draken
0

Om de kom bara två dagar innan till affären så är det nog ganska mycket stress skulle jag tro. Jag brukar rekommendera att man inte köper fiskar som har varit i butiken mindre än en vecka. Det är helt och hållet min egen strategi, men det har fungerat bra. Det är sällan jag har haft dödsfall eller andra problem med nya fiskar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis