Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 325 ggr
Aheim
0

Diffusionsbaserad filtrering av ditt akvarium (helt underhållsfri)

Metoden går ut på att man inte använder någon form av forcerande filter, som tex innerfilter, ytterfilter, svampfilter, alltså ett filter där en motor eller luftpump suger vatten genom ett filtermaterial! För att metoden ska fungera så får absolut inget av detta finnas!

Man bör ha fin sand helst 5cm eller mer på botten, en del växter och sen cirkulation från en luftpump med diffuser, stigarrör eller luftsten. streampump eller innerfilter med borttaget filtermaterial.

Du uppnår ett mycket starkt och välmående akvarium, förutsatt att du inte övermatar, överbefolkar akvariet och inte byter mer än 20% vatten per vecka. Massiva vattenbyten kan haverera vilket biologiskt sytem som helst!

Ett underbart sätt att hålla akvarium!!! :)

• Redigerat 2025-09-05 08:34 av Aheim
Draken
0

Det finns biologisk rengöring av terrarium, vilket jag har haft flera stycken. men jag har aldrig provat det på ett akvarium.

Fast det låter dock som ett "Low-Tech" akvarium, där växterna sköter den mesta renhållningen. Det har jag haft, men inte lyckats riktigt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Aheim
0

#1: Hej Draken!
Ja det är typ samma som low-tech, non filter osv. men det här är en lite annan förståelse av det filterlösa karet, det är ju egentligen inte filterlöst men filtreringen sker oforcerat i akvariet.

Men det här handlar inte så jättemycket om växterna utan om den mångfald av bakterier, organismer och svamp som ska få möjlighet att växa till och frodas i sanden och diffusionsprincipen betyder bara att man låter oxidationen och reduktionen ske enligt diffusionsprincipen, naturens/fysikens sätt att få en utjämning av ämnen. Nedbrytningen sker bara där det behövs och inget tvingar på oxidationstakten.

Den teori jag följer bygger på förståelsen av dem negativa konsekvenserna av ett forcerat filter. Ett filter har alltid första tjing på alla näringämnen och gör att akvariet svälter och får inte tillgång på näring att fungera fullt ut, och vattnet passerar för fort genom ett filter och miljön i filtret tillåter inte en mångfald av olika bakterier, microorganismer och svampmycel. Och ämnen som passerar genom ett filter kommer ut bara delvis förändrade eller nedbrutna till ämnen inget i akvariet kan dra nytta av utan det måste passera upprepade gånger genom filtret.

Jag kör 3 akvarier och två har väldigt mycket fisk och dem fungerar bättre än jag kunde föreställa mig. Jag vill bara dela med mig och hoppas att nån fler vågar testa för vi är alla tillsagda att man <Måste ha ett filter osv. Men man ska komma ihåg att det finns en industri omkring hobbyn och dem har har fullt upp med att övertyga oss om att vi måste köpa deras grejer.

[Flodbis]
0

Jag tror kanske du pratar om samma saker som Father fish på youtube? Metoden heter wallstad-metoden 🙂

Aheim
0

#3: Nej nej nej Ingen jord och skit ;)

Aheim
0

Jag pratar om diffusionsbaserade akvarier myntat av Joachim Mundt i början på 90-talet
Diffusion har funnits sen jodens begynnelse så det har inte han hittat på:)
men han förde in förståelsen i hobbyn och pågår fortfarande för det är svårt att nå fram i allt brus :)

• Redigerat 2025-09-05 14:13 av Aheim
Aheim
0

#1: Citat: "Low-Tech" akvarium, där växterna sköter den mesta renhållningen. Det har jag haft, men inte lyckats riktigt.

Mvh./ Draken"

Hur såg det akvariet ut med substrat, cirkulation, filter i nån form? fisk, storlek på kar, vattenbyten?
Mvh //Aheim

• Redigerat 2025-09-05 14:32 av Aheim
Mateoz
0

Mycket intressant inlägg. Har aldrig läst mig in på "diffusionsbaserade" akvarier men har själv kört blandade stilar som walstad, filterlöst med enbart substrat vilket varit väldigt lik detta och numera en kombination av djupare sandbotten + filter.

Aheim
0

Diffusionbaserade akvarier är samma sak som det vi kallar "filterlöst" men det är bra tror jag att det har ett annat namn, för akvariet är filtrerat men inte av ett forcerande filter utan istället diffusion och det tror jag är bra om man är medveten om i fall man är intresserad av att testa. Forcerande filtrering existerar inte i naturen och dem organismer vi behöver i akvariet är ju inte alls skapta för för det förhållandet som är i ett filter.

Jag har kört med endast diffusion nu några månader och det jag kan läsa från mina fiskar så är det bara av godo…
Det kändes väldigt obehagligt att ta bort filtreringen men efter ett tag så gick det över och nu känner jag mig väldigt trygg i metoden : )

Maleficum
1

Alla mina akvarium utom ett har jag haft helt utan filter (även utan luft eller annan "omröring") i många år nu utan problem. Fick inspirationen när jag besökte Södermalms akvarieaffär och prata med ägaren där och fick den push jag behövde för att våga prova.

Enbart mitt ena som inte har optimala mått för att göra sig bra helt filterlöst eller utan cirkulation så där har jag ett ytterfilter inkopplat.
Sen är det enbart ett där jag har doppvärmare men enbart under vintern då jag har väldigt kallt i det rummet då (vilket ger en lite "naturlig" lugn cirkulation).

Men så har jag mycket växter och inga krävande fiskar (och inga fiskar som vill ha strömt eller extremt syrerikt) och inte direkt överbefolkat eller övermatat heller (fast det blivit mer mat på senaste då jag har massa yngel hela tiden). Blir ganska sällan vattenbyten också (nu i sommar har det inte bytts på 8-9 veckor).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Aheim
0

#9: Härligt du kör ju 100% diffusion!!

Jag gjorde ett litet test och tog mulm från akvariet och hällde i ett glas och nästa dag så genomlyste jag glaset med en ficklampa och gissa vad….
Jo man såg hur vattnet rörde sig genom diffusion vid botten!

Det var en tysk som heter Joachim Mundt som har en yt kanal och han fick mig att våga testa :)
Han är väldigt aktiv i sin kanal och han svarar även på frågor men det är lite jobbigt att ta till sig allt med auto translate ;)

Draken
0

#2: Det är jättebra att du delar med dig. Ska läsa på lite mer och kanske prova på i ett mindre akvarium när vi väl har flyttat och jag ställer upp mina kar igen 😁

#6: Jag har sand i alla mina akvarium även sandsnäckor. Jag hade ingen filtrering alls, utan bara en cirkulationspump för ytrörelsen, akvariumet var packat med växter. Jag hade inte mycket fisk, några guppyhanar, ancistrusyngel och ett scalarepar. Akvariumet är på 300 liter.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Aquaowner]
0

#0: Hej! Beskriver du inte snarare ett akvarium utan filter som kan fungera bra?

Joachim Mund tycker om akvarie utan filter eller (enl honom) ännu bättre diffusionsfilter.

Diffusionsstyrda akvarier har ett filter, men i mitten av filtersvampen har ett hål stansats så att diffusionen endast sker där.

Hälsningar, Dirk

• Redigerat 2025-09-09 08:43 av [Aquaowner]
Aheim
0

Diffusion light kallar han dessa filter med hål i filtermattan,
Alltså inte en fullkomlig diffusion.

Diffusionsfilter som han syftar på är en ca.5 cm filtermatta som ställs eller limmas fast som tex bakgrund utan cirkulation genom den. Han skär också snitt i den och sätter växter på den.

Aheim
0

Diffusionsstyrda akvarier är mycket riktigt ett "filterlöst" akvarium men vattnet filtreras biologiskt och filterlöst är därför ett missvisande namn eftersom det filtreras genom oforcerad filtrering sk. diffusion.

[xomvox]
0

Intressant! Hur uppkommer denna diffusion eller vattenrörelse?