Nitrit efter vattenbyte vad gör jag nu?
Hej, jag har startat ett nytt 125L för ganska exakt en månad sen. Väntade en vecka med första fiskarna, 6 molly och två bebis Ancistrus. Efter en vecka köpte jag 3 små pakistanbotior och 5 guppys.
Alla värden har varit bra efter kontinuerliga tester och ett delvattenbyte.
Men idag testade jag igen efter ett andra delvattenbyte igårkväll. Och det visar nitrit men de andra värdena är bra.
Tycker fiskarna är pigga och simmar runt och äter som vanligt.
Hur ska jag göra/tänka kring nitritresultatet tycker ni?
Har använt teststickor och vattenberedning för det nya vattnet.
Tacksam för lite vägledning av någon som kan mer 🙂
Du har alldeles för hög belastning i ett relativt nystartat akvarium. Frekventa vattenbyten några dagar, mycket växter, gärna snabbväxande, och inga mer fiskar.
Mata lite och ingenting närmaste veckan. Kolla vattenvärdena dagligen.
#1: Hej, tack för snabba svaret.🙏
Jag misstänkte att jag haft för bråttom med fiskarna men tänkte att det ändå gått bra eftersom jag har haft bra tester tills igår. Glömde skriva att jag vid bytet av vatten i fredags även skjölde filtrena lite i akvarievattnet, kan det ha påverkat?
Igår, lördag bytte jag 10 l. Var det för lite?
Testade sticka imorse och det ger fortfarande lite utslag, som jag förväntade mig. Fiskarna ser forfarande pigga ut och simmar runt som vanligt.
Har du tips på någon fin buskig snabb växande växt? Har nämligen en gravid guppyhona oxå som jag väntar på ska yngla av sig. Om ynglena kommer när det är nitrit, dör de då?
Vänligen Mamutsson
#2: Använd dropptest istället. De är betydligt mer exakta än stickorna.
Det finns en hel drös snabbväxande i handeln. Både buskiga och långa stänglar.
Jag gillar gälörten och hornsärven. Hornsärv är jättesvrt att få tag på numera, men gälörten är ganska lått att få tag på.
Har du FB så kolla i lokala grupper. Det är inte ala som skickar, men vissa gör det, så du kan även kolla grupper som ligger lite längre ifrån.
#3: Fint är på affären nu och ska handla bättre test och växter så hoppas jag få bukt på nitriten.
Tack!
#4: Lycka till 🙂
Jag har massa hornsärv. Vart bor du?
#6: Hej, åh har du, frågade i affären men de hade ingen. Jag bor i stockholmsområdet….
#7: Eller massor o massor men det fyller upp ytan i 2 st 60 liters. Kolla tradera där kan man köpa massor av olika växter eller blocket där säljs det också.
Jag bor i Örebro så det är en bit bort 😓
#8: Ok, får kolla där då kanske…. Tack för tipsen🙂
Hej igen, imorse visade äntligen testet att nitriten har blivit mindre. Nu är det ca 0,5 kanske pytte mer om jag tittar på färgerna.
Har inte matat ngt sen en liten dos i lördags. Tror ni jag kan ge lite mat ikväll? Eller ska jag vänta lite till? De simmar i mathörnet så fort vi kommer nära…
#10: Det är jättebra att det har sjunkit. Fortsätt med vattenbyten tills det är nere på 0.
#11: Ska byta igen ikväll. Vad tror du om mat, borde jag vänta lite till?
#12: Ta det varsamt i några dagar till. Mata ytterst lite.
Totalt matstopp tills nitrit är noll är viktigt! Visar fisk att dem mår dåligt häller man i några msk salt för att minska skadeeffekten från nitriten.
Hej Aheim, nitriten har jag blivit av med och fiskarna klarade sig allihop. Nu har det uppstått en väldans massa alger istället som jag försöker bli av med.
Matar fortfarande sparsamt efter nitriten och testar nån gång i veckan. Misstänker dock att jag slarvat med belysningen och kanske haft tänt för länge…
Algproblem brukar oftast bero på för många ljustimmar. har samma problem i mitt lilla, någon har ställt om timern så det har varit tänt 16 timmar om dygnet, så det akvariumet måste jag riva och försöka rensa. Har väldigt mycket växter i det karet, så jag skall försöka fixa till det utan att behöva störa växterna för mycket.
#16: vad tror du om antialgmedel för att få bukt med det innan det tar över helt?
Tänker att jag bör fixa en timer som hjälp också.
#17: Det är den sämsta väg av alla att gå!
#17: Många av algmedlen är inte bra för övriga invånare i karet. Jag har både räkor och Guppyyngel i det karet, så jag vågar inte chansa.