Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 44 ggr
lanaky
0

Svamp?

Usch har haft mitt första utbrott någonsin.
Jag har fyra mycket inkörda och stabila akvarium två stora två mindre. Vattenvärden är bra men ändå har någon form av svamp plötsligt letat sig in?
Har ej introducerat nya invånare på att bra tag. Enda misstaget är att tempen sjönk lite väl fort då värmare var av pga värmebölja o glömde dra igång dem direkt när det blev kallt ute, men inga extrema låggrader.
Nu verkar utbrottet vara
över till stor del och många fiskar klarade sig helt, sjukdomen tog i princip alla mina äldre älskare individer :(
Min fina treåring en solfjäderräka dog plötsligt först, oväntat såg dock ingen svamp men det var här det startade.
Sedan var min guldgurami i samma tank täckt av något som liknande vitt mögel dagen därpå o avled ganska fort (extremt snabbt förlopp), sedan en Fjärilsciklid, min äldsta betta (5 år), min Palettciklid, en yngre betta och slutligen en 3 årig betta.
Jag måste ha spridit viruset korkad som jag är när jag hållt på med vattenbyten för fiskar har dött i alla akvarium. Konstigt nog är guppys, kardinaltetror och andra ”känsliga” fiskar totalt oberörda. Eller ja, de flesta fiskar har klarat sig egentligen men tycker att guppys osv brukar vara de som dör först, mitt guppypar är dessutom rätt gamla.

Jag har tagit till vanliga åtgärder men vad kan det ha varit o varför?
Tror det klingat av nu som sagt men hur länge ska jag ha ”karantän” dvs ej köpa nytt?

Det såg ut som vitt mögel och fiskarna gick fort från pigga till döda.

Finns det någon medicin för det som ej dödar räkor o snäckor?

Draken
0

Har du haft slagsmål i karen ? Eller satt in någon ny växt eller inredning ?

Svampsporer kan följa med växter och inredning ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis