Könsbestämning yngel
Hej!
Jag har en fundering. Första omgången yngel blev de yngel som var lite mörka i stjärtfenan hanar, andra omgången ser jag nu att det är hanarna som är helt ”vita” och honorna lite mörkare. Kan det bli lite hur som helst alltså? Ynglen är från samma föräldrar och honan var jungfru när hon träffade herr Guppy. Tredje kullen är så små så det går inte att se kön än.
Jag har nu flyttat på herr och fru Guppy och massor med yngel då mitt yngelakvarium snabbt blev överbefolkat (bra värden trots allt). Neontetra verkar inte ha något intresse av yngel, hoppas på lite yngel där med- men det verkar svårare.
Jag försökte ta bild på de små rackarna men det är ju supersvårt!
P.s. Övermatar inte fiskarna, de har just fått Artenia 😉
Det kan bli lite hursomhelst. Hur du lättast könsbestämmer yngel innan de fått sina färger är genom att titta under stjärtfenan. Precis under stjärtfenan finns en liten fena, hos honor är den mer rundad. Hos hanar är den spetsig. Det är den som används när hanar parar sig med honor.
Honor brukar också få, relativt tidigt, något som heter "gravid spot." Det är en mörk fläck ovanför den rundade bakfenan.
Länkar en bild eftersom jag inte "äger" bilden
https://reefs.com/blog/wp-content/uploads/2019/11/img_5ddfff5e7560b.png
Du ser rätt tydligt på denna bilden vem som är hona och hane av färgerna. Kolla på fenorna så förstår du nog vad jag menar.
Gravid spot på honan syns, hanen har en svart fläck också men det är del av hans "teckning" och inte något alla Guppy hanar har medans alla Guppy honor har det
- Redigerat 2025-07-07 17:49 av [Flodbis]
#1: Tack för länken! Det är spännande det här! Hur olika yngel kan bli med samma föräldrar! Jag har just nu två hanar som fått färg som är precis lika i täckningen med den ena blir röd och den andra grön (precis börjat få färg så mycket kan ju ändras), resten av bröderna är än så länge färglösa. Även stjärtfenan är annorlunda på kull nr 2. Den är inte rund som hos första kullen utan mer avlång. Honorna verkar bli lik mamman på pricken.
#2: de med avlång fena är mest troligen hanar.
Jag brukar hålla könen separerade och låta dem träffas ibland när jag vill "ta en kull." Men håller dem separerade i olika kar för annars blir det lätt överbefolkning. Guppyhonor kan spara semen efter parning i flera månader, så hon kan föda även flera månader utan hane.
Jag har honor och hanar separerade. Det var mina favoriter som fick träffas, och vilken match det blev! Så fina yngel! Det gör lite ont i hjärtat att separera dem nu. Men det måste göras. Honan får gå kvar med sina yngel. Det lär ju bli fler kullar 😬
Jag har fyra otociklus i yngelkatet och två av dessa ser ut att ha Rom! Så kanske blir det fler bebisar 🙏🏻 De trivs, har aldrig matstrejkat och skulle jag lyckas med dessa hade jag varit överlycklig! Ska flytta neontetrorna. De kan bli farliga romätare läste jag.
Det låter roligt, jag har själv varit sugen på att skaffa ottisar 😀 Däremot lär jag inte kunna skaffa disk några månader framöver men förhoppningsvis efter det!
#6: Jättekul om det blir ottis-yngel. Jag har läst på massor! Det verkar inte va det lättaste att få yngel. Hoppas hoppas 🙏🏻 Men jag har helt säkert två honor med rom och fiskarna trivs jättebra. Läste att de försvarar sin rom (tyckte det va gulligt att läsa). Jag har haft ottisarna i ca 6 månader och de var inte fullvuxna när de flyttade hit.
Nu har tetrisana fått flytta!
#6: Just det! Du fick nån parasit i akvariumet! Så tråkig historia 🥹
Vem vet, om det blir ottis-bebisar kanske en leverans kan ske om några månader ☺️
#7: Håller tummarna för lite ottis bebisar. Du får säga hur det gick sen! 😁
#8: Ja, det är akvaristens värsta mardröm, just den parasiten jag fått brukar kallas det för den är omöjligt och bli av med och väldigt dödlig 😢