Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 190 ggr
ThisIsTheOne
0

Guppyyngel avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Jag är relativt ny på det här med akvarium och allt vad det innebär. Något jag intresserat mig för mycket sen jag startade mitt akvarium är Guppy - denna vackra fisk 😍
Det är nu andra gången jag får yngel och jag väntar med spänning på deras färger! Först omgången blev så otroligt vackra!
Jag har även röd/vita räkor som ynglat av sig. Så barnsligt förtjust i alla dessa små liv!

Hur gör ni? Låter ni guppyhonor föda fritt eller flyttar ni honorna när det börjar bli dax för yngel? Vilket foder är bäst för yngel? Och sista frågan, hur ofta matar man yngel (det finns så många olika bud när man googlar)?

Bifogar bild på mamma och pappa Guppy och sen den vackra avkomman som börjat utveckla sin färg.

[Flodbis]
0

Jag brukade låta honorna föda fritt och sedan flyttade yngelna till ett yngelkar. Tyvärr har jag fått något som heter camallanus cotti, en extremt smittsam och dödlig parasit så nu är allt ynglande lagt på is medaks jag medicinerar för detta. Var försiktig med Guppy som du köper i djuraffärer av denna anledningen, just cotti ska vara vanligare för guppy

De kan äta vanligt flingfoder om du smular det tillräckligt mycket. Annars brukar jag ge dem något som heter Baby Shrimp, vilket är ett foder till räkyngeön. Det är som ett pulver.

ThisIsTheOne
0

#1: Hej! Tack för ditt svar! Så tråkigt att höra om denna parasit! Ska omedelbart söka info om detta! Det kan vara bra information att ha i ryggsäcken.

Hur ofta matar du dina yngel?

[Flodbis]
0

#2: Absolut!

Ja, var i allmänhet försiktig med alla fiskar du skaffar i affär. Kan vara bra att ha dem i karantän innan du sätter ihop dem med fiskarna du har, de kan givetvis bära på andra smittor eller parasiter men camallanus cotti verkar vara bland de värsta. Eftersom de ska vara vanligare för Guppy att ha dem så skadar det aldrig att vara för försiktig 😅

Jag matar dem en gång om dagen. Vissa matar 2 gånger om dagen men i mycket små mängder. Jag har även låtit det gå 2-3 dagar mellan matningarna ibland om de råkat få väldigt mycket någon gång. Men varje dag, litegrann, är rätt lagom 😁

ThisIsTheOne
0

#3: Jag har köpt mina Guppy på Åleds akvarium, de har sina fiskar i karantän innan försäljning. Men det kanske kan vara bra att åta försiktighet och ha karantän igen! Läst på lite 😬

Tack snälla för svar!

ThisIsTheOne
0

#4: Måste rekommendera denna butik dessutom! Bor ni i närheten av Halmstad- åk dit 😍

[Flodbis]
0

Åh de verkar väldigt bra om de själva sätter sina fiskar i karantän! Tyvärr verkar Ålder ligga alldeles för långt bort i ett annat län. Men har jag vägarna förbi ska jag försöka minnas 🥰

Cleejs
0

Jag kör med Artemia ägg. Det tycker jag är riktigt bra, sen om du har ynglen i ett eget kar så kan du mata ca 3-4 gånger per dag i små mängder, men då behövs det bytas vatten varje dag . Jag kör själv massvis med Guppy och flyttade i början honan men det är svårt att veta exakt när hon ska yngla. Så jag låter allt ske i karet där dom går.

ThisIsTheOne
0

#7: Hej och tack för ditt svar! Artemia köra jag varannan dag och varannan dag får de räkmix (fint mosad och fördelad). Jag matar ynglen en gång per dag, men jag kanske skulle testa som du skriver- lite men fler ggr.

Jag läste någonstans att yngel kan bli missbildade om man matar för mycket. Stämmer detta tro?

Cleejs
0

#8: jag har inte läst eller hört något om det. Jag har youtubat sönder gällande yngel och det finns några kanaler som är väldigt informella och trevliga att titta på. Kan

https://youtu.be/v3piX0S_qGI?si=ttjppjzG6Ya4R7sr

Jag byggde faktiskt en liknande men la ner det då guppyyngel klarar sig väldigt bra i ”vanliga” tanken.

Keepfishshimple är riktigt underhållande och mycket information
https://youtu.be/H7YsuqQ7fqg?si=Xnq6OU8q9o0qN4Yp

ThisIsTheOne
0

#9: Åh tack för länkarna! 😍

Draken
0

Mina Guppyhonor föder helt fritt. har ett 120 liters akvarium nu, d'är jag har endlerhonor och Guppyhanar. De har ynglat av sig duktigt, men det är dock bara de starkaste som överlever. Det finns lite annan fisk i karet också, samt en och annan räka.

Jag matar med flingfoder som jag smular sönder, samt minigranulat från Aquatic nature.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

ThisIsTheOne
0

#11: Hej! Jag har just nu ca 30 yngel från sista kullen. Å dom har fått simma fritt! Jag har mycket växter och gömställen och jag tror det är som du säger - de starkaste överlever. Naturens gång. Vissa har nog bara turen på sin sida. Jag har 10 Neontetra och de verkar inte bry sig om yngel alls. Malar och räkor (som också ynglat av sig) är ju harmlösa! Jag tror att mamma-guppy är den största boven.

Jag är alldeles förtjust i denna lilla värld, som rymmer i ett akvarium,