Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 155 ggr
Cleejs
0

Växten tynar bort?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej senaste tiden har min växt börjat tappa massvis med blad och även fått massa små hål. Är det någon själ som vet vad det kan bero på?

[Flodbis]
0

Vad heter växterna? Temperatur i vattnet? pH? Har du snäckor eller räkor i?

Cleejs
0

#1: Jag kommer faktiskt inte ihåg vad dom heter. 27 grader i vattnet, pH runt 7,7
Har en del posthorn som jag försöker bli av med med ganska omöjligt. Sen finns det en del malaysiska sandsäckor

Mateoz
0

Verkar vara någon form av näringsbrist. Etablerade växter, framförallt snabbväxande drar upp näring från vattenkolumnen i rask takt. Hål i bladen brukar indikera på kaliumbrist (K) även om det kan vara brist på andra ämnen också. Använder du någon växtnäring?

Draken
0

Kan vara järnbrist

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2025-06-02 08:55 av Draken
Cleejs
0

#3: Okej nej har inte använt någon växtnäring, detta akvarium har jag kört med ”jord” i botten kallar Walstad eller något. Men då kanske det är lite extra näring som behöver?

Mateoz
0

Det var längesen jag körde jord i botten men vad jag vill minnas dröjde det bara ett par månader tills jag upptäckte näringsbrister. Även med soil har jag samma erfarenhet. Du kan alltid prova med någon heltäckande växtnäring för vattenkolumnen eller peta ned några näringspinnar.

Cleejs
0

#6: Okej tusen tack för hjälpen. Vad är det för näring man ska ha i ?

Draken
0

Jag använder flytande Profito och easy carbo. Profito är heltäckande, men jag använder easy carbo ibland, just för järnet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
1

Jag använder PMDD växtnäring, man får mycket för pengarna tycker jag 😄

• Redigerat 2025-06-04 17:06 av [Flodbis]
Draken
0

Hur har det gått med växterna ?

Mvh./ Draken