Vad har kommit i vårt akvarium?
Menar du snäckan? De kommer ofta med växter. Ofta lägger snäckor ägg på plantor och när man köper plantor kan man få med några.
Så det är en snäcka?
Kan den vara kvar där? Det var längesen vi köpte växter…
#2: Ja det ser ut som en snäcka. Det finns olika sorter, posthornsnäckor är de vanligaste men utifrån bilderna tycker jag att der ser ut som en dammsnäcka.
De kläcks och är små från början så man kanske inte märker dem förrän de växt och blivit stora.
De kan såklart följa med annan inredning som man köpt: stenar, grus, grottor, grenar osv. Begagnade filter och doppvärmare. Allt som snäckor kan lägga ägg på kan äggen komma med.
- Redigerat 2025-05-11 18:07 av [Flodbis]
Det är en Physasnäcka 🙂 Väldigt vanligt förekommande i växter och även på viss inredning.
De är nyttodjur i akvariumet, då de tar alger och även matrester som inte har blivit uppätna. De förökar sig effektivt, så de kan snabbt bli väldigt många
Det är en physa, ses ibland som en "skräpsnäcka" men gör nytta då den äter upp rester i akvariet. Vill man bli av med dom måste man krossa alla man ser och eventuellt mata lite mindre. De är dock rätt söta och gör som sagt nytta så det finns inget behov av att göra sig av med dem egentligen, det är ingen ohyra eller så. :)
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Som skrivs här ovan, så ser många dem som skräpsnäckor. men jag har dem gärna i akvariumen, men jag håller koll så de inte blir för många.
Hej,
I ett akvarium som för närvarande bara innehåller sniglar såg jag en lång, smal mask som kröp från botten till toppen av frontrutan för första gången idag, varefter den försvann.
En planarie kan uteslutas, jag hade den i akvariet och behandlade den med en hög dos Panacur, idag dag 11, jag byter inte vatten (inte på ytterligare 1-2 veckor) eftersom det inte finns någon fisk i det.
Här är en bild av masken, som inte rör sig på ett larvliknande sätt, utan mer som en glidflygare, den är ca 3 cm lång.
Vad kan det här vara för djur?

Om du har uteslutit Planaria, så är det förmodligen en nematod.
#8:
Skadar dem fiskar eller snäckor?
Eller kan de blir en snack för fiskarna?
Mvh
Vissa fiskar tar dem. Tror inte att de skadar snäckor och räkor, men är osäker.