Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketterallmäntprojekt-diy
Läst 63 ggr
Ellrose
0

Bänk/lecabänk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag går som sagt i tankarna på att skaffa större akvarium. Har inte just nu plats för en med bänk, men tänkte om det skulle gå att bygga in en Kallax/Expedit med lecablock med en träskiva på som akvariet står på.

Har någon gjort det? med att ha lecablock och skiva? Hur gick du till vida med sätta ihop och så?

Samt hur mycket tror ni lecablock tar? Borde ju vara en del vikt med tanke man använder det i byggen.

På bilden som kommer här nere har jag typ ritat hur jag tänkt.

kallax i mitten, 5cm mellan lecablocken o kallaxen sen 4-5 block på höjden beroende vilka block jag tar, sen en bit frigolit sen skiva på det.
Längden kommer bli 120-125cm ungefär.
Det är ca 1-4 cm mellanrum mellan kallaxen o skivan på, ska man lägga något mellan där reglar eller så.

Skulle man våga ha ett akvarium på 110-240 liter på bygget? Akvarium på ca 100cm-125cm i längd.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte använt lecablock men när jag växte upp hade vi akvariet på en "bänk" gjord av två staplade pelare av tegel med skiva över (min brorsa har fortfarande det arrangemanget för sitt 200 liters akvarium) och det har aldrig varit något problem.

Behövs en tillräckligt tjock skiva bara så den inte bågnar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ellrose
0

Är ju lite så jag tänk, men hade velat haft kallaxen under inte så att akvariet ska vila på det. Det är så att den är proppad med lp skivor som ska vara kvar och så.

Ellrose
0

Skiva hade jag tänkt ta plywood eller formplywood tjock skiva/ eller limma ihop två. Eller om man skulle ta hyllplan som tål lite.
Akvariet har tror jag en aluminiumkant.

Draken
0

Lecablock används fortfarande till stora akvarium runt 6-700 liter, så det borde inte vara några problem.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Äppelsnäckan
0

462490860_3875050906062566_7009264166173246004_n.jpg
Såhär hade jag ett par år. Ett 312-liters i mitten och ett varsitt 54-liters på sidorna. Funkade jättebra, köpte lecablocken på Byggmax. Missade dock att lägga något skyddande på golvet, så missa inte det, blir lätt vattenspill och de förstör golvet då lecablocken kan suga upp vatten och man kan ju uppenbarligen inte torka upp det när det väl hamnat under blocken. Skivan var en vanlig spånskiva.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Ellrose
0

Är ungefär lite så jag vill ha men med 2 staplar med lecablock för att kunna ha kallaxen i mitten, ingen tyngd kommer vara på den

Draken
0

Det borde inte vara några problem som jag ser det 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ellrose
0

#7: Du tror att 2 staplar med ca 3-5 på höjden på två sidor funkar med en skiva på till ett akvarium max 240liter.

Draken
0

Det borde inte vara några problem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2025-05-17 08:59 av Draken