Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 79 ggr
Ellrose
2025-04-13 21:46
0

Växter

Hej, jag ska förnya växter lite hemma i karet, samt det andra som jag ska sätta upp ska få.

Vilka växter är enkla att ha samt som inte blir jättestora?
Har nu Limnophila heterophylla och Hygrophila guanensis då kommer sparas/delas på.

Men skulle vilja ha in lite med gärna något som inte blir högt utan lite lägre till räkorna/yngel.

Läst om mossa att man kan sätta fast på sten/bark mm hur gör man då lättast? Är det någon mossa som då är bäst att ha, gärna enkel.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Draken
2025-04-14 07:52
1

Javamossa är väldigt enkel. Knyt fast en tuss på en sten med fiskelina, när mossan har satt sig så kan du ta bort linan.

Anubias blir inte så hög. Javaormbunke och microsorum blir heller inte så höga. men dessa växter vill ha rötterna fritt, så de skall sättas fast på stenar eller rötter.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
2025-04-14 12:45
1

Det finns "carpet" plantor som exempelvis monte carlo.

En låg växt jag är väldigt förtjust i är cryptocoryne flamingo. Andra lägre förgrundsväxter jag kan komma på: sagittaria subulata, nålsäv (eleocharis acicularis), hydrocotyle tätripartita…

Anubias och bucephalandra ska fästas på saker då deras stam (knöl) ej får begravas. Vill du ha lite flyrväxter rekommenderar jag amazon frogbit (Limnobium laevigatum) varmt.

Javamossa och christmas moss är två enkla mossor

• Redigerat 2025-04-14 12:46 av [Flodbis]
Ellrose
2025-04-14 19:49
0

Tack för tipsen, har lagt ut ett sök på växter i ett par grupper på fb. Här där jag bor är växterna på djurbutikerna inte så fina och därför dumt att köpa.

Hoppas hitta något skoj.

[Flodbis]
2025-04-14 19:52
0

#3: Växterna i butiker kan se lite tråkiga ut innan de fått växa till sig. Eller menar du att du inte tycker själva typerna är så fina?

Man kan annars också beställa plantor online, det brukar jag göra.

• Redigerat 2025-04-14 19:52 av [Flodbis]
Ellrose
2025-04-14 21:10
0

Nää, dom är allmänt tråkiga ser inte friska ut om du förstår. Kan ha fläckar, stora märken efter saker, trasiga och så.

Vet du någon bra sida att beställa ifrån?
Som har bra pris på växter, och som är bra. Lite nojig på att beställa levande online.

[Flodbis]
2025-04-15 11:52
1

#5: Jaha! Får de lov att växa till sig brukar de bli mycket bättre däremot men jag kan förstå att de ser lite trista ut. Många skräpsnäckor äter också av plantor osv så vill du ha absolut pristine plantor rekommenderar jag att du köper in-vitro!

Tyvärr så de jag brukade beställa av har lagt ner. Men vill du ha garanterat bra plantor spelar det ingen roll var du beställer sålänge du beställer in-vitro. Det är dock lite dyrare men de plantorna är aldrig skadade och kommer aldrig med skräpsnäckor eller pest då de är odlade i labbmiljö