Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 84 ggr
[Flodbis]
0

Levandefödande och hybrider

Kan någon av arterna: molly, platy eller svärdbärare skapa hybrider?

Jag tror att platy och svärdbärare kunde skapa hybrider och min kompis är osäker på om det var molly och svärdbärare. Jag var nämligen sugen på att skaffa någon svärdbärare men skulle ej vilja att de hybridiserar med mina mollys.

Nephi
0

Platy och svärdbärare korsar sig gärna och med gott resultat. De flesta svärdbärarna har platy blod nu mer som jag förstått det

Även Molly och Guppy kan korsas men oftast blir inte avkommorna riktigt rätt 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Flodbis]
0

#1: Om jag skaffar svärdbärare och har dem i samma kar som mina Mollys borde det alltså inte vara en fara…?

Men molly är ju dubbla storleken av Guppy??? Borde jag flytta mina Guppy då? (Håller dem med Mollys)

Nephi
0

#2: Svärdbärare och Molly är inget problem

Nu är det länge sen jag läste på, men så länge Molly och Guppy hålls i grupper med motsatt kön av samma art så brukar de hålla sig till sina artsfränder om
Jag minns rätt

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Flodbis]
0

#3: Vad bra, då kan jag skaffa svärdbärare!

Problemet är att jag fick 3st molly, osäker på vilka kön de är. Jag håller honguppy med dessa molly eftersom jag vid det här laget har 10000 yngel så separerade dem från hanarna som befinner sig i ett annat kar. Hur ska man göra 😰

Maleficum
1

Molly och guppyhybrider verkar vara ovanligt (och svårt även om man medvetet försöker få till det), ofta utvecklas inte ens äggen om de skulle blivit befruktade och verkar som att sällsynt avkomma blir steril (till skillnad från svärdbärare och platy och där man, vad jag fått lära mig, använt sig av korsningar för att få fram alla färger som finns idag).
Så tror inte du behöver oroa dig över dina Guppy och molly.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Flodbis]
0

#5: Vad skönt, då behöver jag inte oroa mig och kan hålla kvar mina molly och Guppy i samma kar, tack! 😀