Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 105 ggr
sjöjungfrun
1

Vilken tetra är detta?

IMG_7788.jpeg

IMG_7795.jpeg

Denna lilla tetran fick vi med någon gång när vi köpte räkor som ett (då osynligt) yngel. Nu verkar den ha vuxit färdig och jag skulle tippa på att den är mellan 4-5 cm. Någon som har koll på vilken sort det är? 🤔 Vill gärna att hen ska få kompisar. 😊

—-
What’s meant to be will always find a way

[Flodbis]
1

Det ser ut som en citrontetra

sjöjungfrun
0

#1: Tack för svar! 😊 Jag googlade citrontetra och på bilderna verkar de ha lite gult på en fenan vilket inte denna har. Denna går helt i grå/silver och glittrar lite.

—-

Maleficum
1

Tänkt först Citrontetra också men skulle nog kunna vara en Briljanttetra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Flodbis]
1

#2: Vet inte hur citrontetror yngel ser ut men det är möjligt att det gula på fenan kommer med mognad, annars kanske det är det som Maleficum säger

Fiskens övriga färg kan ändra sig med mognad det också men fiskar brukar också färga ut sig bättre med viss foder och viss miljö (mörka bakgrunder, mörk substrat, mer växter osv.) Det är därför fiskar i djuraffärer ofta ser så bleka ut

• Redigerat 2025-03-06 19:32 av [Flodbis]
sjöjungfrun
0

#3: Tack! 😊

—-

sjöjungfrun
0

#4: Ja, jag blev lite osäker! Vi har haft den i åtminstone 8 månader, men jag vet inte när de blir vuxna. Tack för svar! Jag ska kika nästa gång jag kommer till akvariebutiken och jämföra. 😊

—-

[Flodbis]
1

#6: Jag tyckte bara att Briljanttetran hade lite väl långa fenor men kanske finns det flera morpher av den, vem vet! 😃

sjöjungfrun
0

#7: Ja, det är inte självklart vilken av dem det kan vara. 🤔

—-

Draken
1

Briljanttetra. Citrontetran är mer långsmal i kroppen 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

sjöjungfrun