Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 159 ggr
Mill4
1

Orolig för Elefantsnäckor i djuraffär

Behöver lite råd här. Den lokala djuraffären fick in elefantsnäckor för ett tag sen. Deras skal är jätte fula och trasiga.. Har själv haft elefantsnäckor för några år sedan så skrev till djuraffären att det inte ser ut som att elefantsnäckorna haft rätt förutsättningar och att jag hoppas att dem kollar upp detta.
Varje gång jag är inne i djuraffären så är snäckorna inte aktiva och enligt mig kanske inte rätt med belysning osv.
Idag när jag var inne och kollade låg en av dem "upponer" och de andra har dragit in sig lite halvt i skalet och ser ut som att dem spänner sig inåt mot skalet.
Är jag jätte fånig som oroar mig för dem? Började starkt fundera på att fixa akvarium och köpa allihopa för att rädda dem

Mill4
0

Och ja förstår att mina sekunder inne i djuraffären någon gång i veckan inte visar någon helhet. Men har inte fått någon bra magkänsla.
Mina snäckor när dem kom hem till mig (blocket av en som inte tagit handom dem rätt) vart väldigt aktiva när jag fick till akvariumet så att dem trivdes.

Maleficum
1

Kan förstå att du vill rädda dem men problemet är att "räddar" du djur från en djuraffär ger du dem bara plats att ta in nya (och då troligen från samma ställe, om nu inte dessa råkar vara inlämnade från provatperson) vilket ju tyvärr kommer ressultera i att de tjänar pengar och fler djur kan riskera att bli lidande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Krullibull
0

#2 har rätt!

Det bästa är att ta reda på om kraven uppfylls för snäckorna enligt lagen. Om inte så går det att samla in bevis och anmäla. Tyvärr tror jag inte att detta lär prioriteras, men det skulle jag säga är den bästa vägen att gå.

Mill4
0

Ja tänkte också om jag skulle ta bilder osv men lär inte prioriteras. Men ja.. ska kika på det. Kan vara ett bra alternativ.

Rådjurstoken
1

Jag var på väg att skriva nästan samma sak som #3. Det lär ha förekommit att zoohandlare har gjort det till en försäljningsgrej att hålla djur under dåliga förhållanden så att djurvänner ska köpa dem för att rädda dem. Därför bör man inte köpa djur för att rädda dem, utan i stället anmäla om det rör sig om djurplågeri. Men som #3 skriver lär nog inte snäckor prioriteras.

• Redigerat 2025-02-24 20:22 av Rådjurstoken
[Flodbis]
0

Kan du inte fråga dem om de kan göra vattentester i karet som håller snäckorna? Det kan vara en sådan simpel sak som att de själva inte vet, ibland anställs personal som saknar kunskaper om djur i djuraffärer eller så har de kunskaper om andra djur men inte just akvariedjur. Be om att göra vattenprover, kolla ammonia, pH, nitrit, nitrat, GH/kH

Jag vet inte exakt vilka värden elefantsnäckor vill ha men de kanske inte har tillräckligt hårt vatten eftersom snäckor behöver kalcium till sina skal. Då behöver de bara adda lite mineraler till vattnet. Är vattenkvaliteten dålig så kan de bara göra ett simpelt vattenbyte.

Med kunskap och viljan till att göra bättre kommer djuren som de fortsätter ta in också behandlas bättre om personalen får veta hur de bättre ska ta hand om dem. Annars blir det som de andra i tråden säger, att "räddar" man djur från försäljning kommer det bara in nya som tar deras plats.

Eftersom att det är en djuraffär lär de redan ha dropptester inne som de kan använda

Edit: såg nu i efterhand att du redan skrivit till dem men prata istället med en anställd ansikte-till-ansikte nästa gång du har vägarna förbi. Då kan de ju ta tag i saken när du ändå är där. De som sköter e-posten är ju inte alltid de som står i själva butiken eller tar hand om djuren.

• Redigerat 2025-02-24 22:08 av [Flodbis]
[Flodbis]
3

Risk för att jag låter dum och inkompetent eftersom jag inte kan något om snäckor men ibland kan smittor göra djur sjuka, även om vattenvärdena och djurens behov uppfylls. Ibland kan det handla om grossisterna, att djuren som köpts från grossister redan var smittade när de kom eller födda med defekter som gör dem sjuka.

Draken
2

Det är tyvärr väldigt vanligt att just snäckor inte har rätt förhållanden och dessutom ser jättefula ut i butiken.
Köp hellre från privatperson som vet vad de behöver och vill ha.

Alla akvarium i butiken är ju hopkopplade för att underlätta vid vattenbyten. Så det finns inte utrymme att ge snäckor, och även räkor för den delen, vad de behöver.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis