Fiskar med mollys
Hej!
Har ett relativt nystartat Juwel Lido 120L. Har än så länge 3st Dalmatiner Mollys i det, eftersom personalen på zoobutiken rekommenderade att börja med 2-3 fiskar och sedan utöka långsamt. De har bott i akvariet i snart 1 vecka!
Nu spånar jag på vad vi ska utöka befolkningen med härnäst 😊
Bottenmaterialet är mörkt grus, ca 3mm. Inredningen består av flera växter och en stor rot med gömställe + någon prydnad. PH är ca 7,5.
Akvariet skaffades mycket för barnens skull.
Söker fiskar som är:
- Färgglada (för barnens skull)
- Snälla/fredliga
- Funkar med Dalmatiner Mollys
- Gärna (!) något lite roligare/annat än Platy, Guppy, Neontetror
Har ni några kul förslag? 😄
Är du bra på att hålla vattenvärdena stabila och har bra vatten så är fjärilsciklider färgglada och väldigt vackra, däremot är de som sagt väldigt känsliga så vill man att de ska leva får man vara petig med vattenkvaliteten.
Kerritetra är en lila stimfisk, däremot inte super vibranta i sin färg som de är på många bilder, men fortfarande rätt färgglada jämfört med många andra fiskar. Jag har ett stim av dem och de är lite nafsiga så vill du ha fiskar som har längre fenor rekommenderar jag att du inte har dem.
Honungsgurami kan ju komma i en väldigt vacker orange, samt i en rätt så knallig gul.
Är du inne på en vibrant fisk som verkligen sticker ut så är chili rasboras knallröda och färgar ut sig jättevackert. De vill, som kerritetrorna, vara i stim.
Sedan finns ju det självklara och kanske "tråkiga" alternativet (tråkigt för att de är så vanliga) av Guppy. Men guppies är populära av en anledning. De kommer i regnbågens alla färger. Jag själv har mosaik dumbo-varianten, samt mosaik snakeskin. De skimrar så vackert i ljuset och är så eleganta med sina långa fenor. De är heller inte det minsta skygga av sig. Väldigt roliga, sociala och vackra fiskar. Ska du ha guppys så rekommenderar jag däremot att du köper från privatpersoner och inte från djuraffärer då de från djuraffärer inte brukar leva särskilt länge och ofta bär på smittor. Vill du ha en liten ovanligare variant av Guppy finns Endlers guppy.
Apropå på smittor, se till att du alltid har nya fiskar som är köpte från djuraffärer i karantän.
En fisk som är väldigt färgglada men jag alltid känner mig tveksamma till att föreslå är Dvärggurami. Jättevackra, vibranta, och coola. De är ofta blåa med röda mönster men det finns också en electric blue variant typ knallig turkos) och en röd-orange. Anledningen till att jag är skeptisk själv till Dvärggurami är för att du kan få otur och få väldigt aggressiva individer, hur snälla de är mot andra fiskar skiljer sig stort mellan varje individ, om jag förstått det hela rätt.
Allra sist, vill jag tillägga, att de fiskar du ser i djuraffärer ser ofta rätt tråkiga ut. De färger inte ut sig helt förrän de får komma till rätta i ett permanent hem. Mörkt grus som du har hjälper fiskars färg att se mer vibranta ut, jag rekommenderar också en mörk bakgrund för samma ändamål 😊
- Redigerat 2025-02-04 12:46 av [Flodbis]
Du har fått jättebra svar från Flodbis.
Däremot så tycker jag du skall kika på smycketetra. De är visserligen rätt små och vill gå i stim, men de har en jättefin färg om de trivs.
Sen finns också Odessabarb eller Kopparbarb. De är fredliga och stör ingen annan.

Kopparbarb, hanar. Honorna är mer gula med svaga röda schatteringar i färgen