Synpunkter på belastning av akvarium
Hej på er!
Någon mer erfaren akvarist som ser fel här, eller som skulle ändra något? Idag har jag ett 160l med Fluval 207 ytterfilter där 8 Neontetra, 2 Ancistrus, 5 neocardinia, 3 Svärdbärare och en Guppy bor.
Skulle vilja utöka med några fler Svärdbärare och guppys. Men osäker på om det blir trivsamt för dem? Jag har en bakgrund i akvariet som tar rätt mycket plats, så fiskarna nyttjar inte hela tanken. Kan det bli för trångt om jag lägger till ex fyra fiskar till? Vattenvärden bra och bra syresättning. Tack för input!
Personligen tycker jag inte att det ser trångt ut, dock får du tänka på att fiskar uppskattar längre kar mer än högre kar.
Hur mycket fisk som är "för mycket" för ett system finns det inga raka svar för, annat än uppenbara fall med stora fiskar i små kar. Alla akvarister säger olika, det handlar ju också om hur mycket ditt filter klarar av (dvs hur det rengör vattnet). Men i ett 160L tycker jag personligen inte att det ser ut att vara någon fara. Din ensamma Guppy hade bog uppskattat lite sällskap av artfränder
Tänk bara på att levandefödande som guppies och Svärdbärare ynglar av sig jättemycket själv.
Tack för svar! Förstår, det blir lite ”hur långt är ett snöre” av diskussionen då så många parametrar spelar in. Guppyn har fått ett gäng kompisar nu och jag skyndar långsamt. Kul! Nästa kar får bli ett längre 😁
#2: Absolut! Det är svårt att säga!
Tills nästa gång, jag vet inte varifrån du får din fisk men se till att ha någon form av karantän (om du inte redan har det.) Just med fiskar som guppies ska sjukdomar/parasiter inte vara ovanliga, särskilt om du skaffar dem från djuraffärer eller grossister. Jag lyckades få in camalanus cotti och det var hemskt 😵💫 Säger detta bara för att bespara dig den bördan!