Ensamhet utan djur
Hej!
Detta inlägg har jag lagt på flera ”ifokus” sidor då jag inte hittar något allmänt för alla djur… (har jag missat att det finns?)
Jag bor i en större tvåa på 70kvm. Jag arbetar väldigt olika tider på hela dygnet och har även ett distansförhållande så ibland åks det iväg ett par dagar ibland. (Familjen bor nära och kan hjälpa till)
Nu till ämnet & frågan… under hela min uppväxt har det varit djur. Fiskar, ödlor, sköldpaddor, hundar och fåglar. Allt har varit otroligt och det finns inget större intresse för mig än djur. Så fort jag får chans går jag på mässor, utställningar och olika djurparker (medveten om att åsikter går isär angående det).
På grund av att min situation ser ut som den gör kan jag ju inte ha exempelvis en hund som vore drömmen. Men allt jag tänker & läser om är djur och jag känner mig så otroligt ensam utan djur när jag är hemma.
Vad hade ni gjort? (Utom dumpa tjejen, byt jobb osv hehe…) Finns det något som går att ha eller vad rekommenderar ni?
Ursäkta för långt och mvh.
Så länge du är hemma och matar dem ibland kan man köra ett akvarie rätt så självgående, läs på om något som heter "Walstad" metoden. I korta drag handlar det om att bygga upp ett självfående ekosystem där du inte behöver komma och städa eller göra en massa vattenbyten.
Hade jag varit i din sits hade jag skaffat lite mer "prydnatsdjur" som inte bryr sig om man är hemma eller ej. Typ en grupp jungfrugeckos eller någon orm i ett terrarie.
Fiskar är ju väldigt enkla (lite beroende på vad för arter man väljer och storlek på akvarium såklart) speciellt när man kanske inte alltid är hemma eller har tid men ändå är ett trevligt inslag hemma.
Vill du ha lite mer liv och rörelse och har möjlighet att få hjälp de dagar du är borta så kan ju även finkar vara en ide. En ordentlig bur som ger utrymme för rörelse och en liten flock som får sällskap av varandra.
Har själv både akvarium och finkar för tillfället och de funkar utmörkt för min situation just nu. Ger sällskapet utan allt för mycket krav och stress.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: Tack för era svar.
Finkar har jag aldrig haft förut. Vilka har du? Kan du berätta mer om de? Hur är de på natten med ljudet? Har haft undulater hemma som yngre & de gillade ju att låta högt så att säga.. 🙂
#3: Just nu har jag måsfinkar. Extremt lätta att ta hand om och har rätt mysigt läte. Är tysta på natten. Ända problemet med dem är att de vill boa konstant så man får hålla koll på dem och plocka bort eventuella ägg. Heter society finch på engelska och det passar dem bra då de gärna är många och alla vill sitta tillsammans och sova (har dem bo försöker alla klämma sig in tillsammans).
Har tidigare haft zebrafinkar och dem har ett speciellt läta (en gammal fågelbok jag har beskriver det som barntutor). Men är väldigt aktiva och roliga, är dock lite mer tuffa och kan ibland mobba andra burinvånare.
Haft kanariefåglar också men personligen tycker jag dem var rätt tråkiga (men kan ju sjunga rätt fint men samtidigt väldigt ihärdigt och jobbigt).
Alla mina har varit tysta på nätterna. Finns många fler finksorter i alla möjliga färger och former och läten. Är själv sugen på gouldsamadin då dem är väldigt färgglada och har tyst och behaglig sång.
Bästa att höra ungefär hur de låter är att söka på youtube, finns en hel del video med sång och ljud (dock kan det skilja en hel del mellan själva melodierna på sången).
Ska man ha fåglar får man dock tänka på att de är väldigt känsliga så man får vara försiktig med kemikalier osv. Tror bland annat att man får säga hejdå till allt som heter teflon.
Akvarium eller terrarium skulle fungera bra för dig tror jag. De flesta reptiler är inte i behov av kontakt och närhet, de kan gå några dagar (veckor) utan mat, beroende på vad du har för reptiler.
- Redigerat 2025-01-21 08:34 av Draken
#4: ja de låter väldigt trevliga faktiskt och inreda en bur lite realistiskt kanske kunde bli ett trevligt inslag!
Kollade just på gouldsamandin faktiskt. Men hur mycket skitar dina ner? Minns när vi hade undulater att efter någon timme var det frön osv överallt hehe…
#6: Ja har med tänkt på det… det lite tråkiga är väl att övriga i familjen inte alls tycker något vidare om reptiler och det gör det ju lite tråkigt när man bor i en lägenhet då de kommer synas hela tiden…
#5: Vad menar du?
#9: fåglar kan dö lätt av kemikalier. Har hört att telfonjärn avges gaser som är dödliga för fåglar
#7: Det blir ju förskal såklart (har dock vant mina vid pellets också så har alltid pellets till dem och ger begränsad mängd frön/dag plus grönt och annat).
Hur mycket det sprids beror ju även på typ (och storlek) av buren.
Men är fortfarande betydligt renare här hemma än när jag haft frigående kaniner eller hund som dragit in grus och skit (speciellt denna slaskiga årstid).
Renast har mina duvor varit då de äter frön hela men vill man ha tex skrattduvor så kräver de väldigt stort utrymme (annars mycket trecliga och lätta fåglar som lätt blir tama också). Diamantduvor är ju mindre och smidigare isf (men blir inte så lätt tama). Dock har man hanar av duvor så får man räkna med en hel del hoande.
#10: Hade jag ingen aning om, bra info och intressant.
#11: Det låter ju bra. Tror jag håller mig till finkar om det skulle bli aktuellt. Hur stor bur behöver man för ett gäng på ett ungefär?
#13: Absoult minsta lagliga mått är 70 lång, 45 bred och 60 hög men ju större de bättre såklart. Skulle säga att fyra är lagom i en sån bur (även om det är lagligt att ha upp till 10 så länge de inte överstiger 15 cm vilket känns extremt trångt).
Personligen tycker jag väl 80 lång är minimum så de verkligen får chans att flyga men har man plats för större är det såklart bättre (problemet är bara att hitta burar med bra mått då de flesta som säljs tyvärr är för små eller har väldigt konstiga proportioner och har allt för få luckor vilket gör det svårt att komma åt överallt).