Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 86 ggr
amandale
0

Ancistrus röd runt mun/mage?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har två bla två Ancistrus i mitt 160l, där jag upptäckte idag att hanen är lite röd i munnen, och vid fenrötterna? Kan de se ut så, eller är det något som någon har erfarenhet av? Den andra (honan) är inte så. Värden bra, inkört akvarium, det enda är att jag möblerat om lite och att jag plockat ut lite fisk (blad en ytterligare ancistrus) ur karet för en dryg vecka sedan.
Har även petat ner lite mer mossa.
Någon som varit med om liknande?
Har sjösten/grus i olika storlekar.
Tack!

Draken
0

Svårt att säga, det kan vara parasitangrepp eller någon form av svamp. Hur beter han sig annars ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

amandale
0

#1: Tack för svar!
Tycker han beter sig som vanligt, dammsuger runt på väggar och botten och äter som han ska. Funderade ett tag om det kan bero på just botten, att det blandade gruset kan vara för grovt? Men då bör honan också ha dessa röda partier kan en tycka. Och det har uppkommit på senaste tiden, har haft dem sedan i somras. Honan börjar bli lite tjock, misstänker rom. Kan det ha något med saken att göra? Stort tack!

Draken
0

#2: Tror inte det hänger ihop med att honan bär rom, snarare då att han har skrapat sig på inredningen.

Hur är det med värmaren ? Har han legat mot den vid något tillfälle ? Jag tänker att så länge han beter sig och äter som han skall, så avvakta men håll ett öga på honom.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

amandale
0

Tack för svar! Jag funderar på om det kanske kan ha varit stressrelaterat? Nu är det röda borta, jag stuvade ju om en del och håvade upp lite fisk strax innan. Värmaren sitter inte tillgänglig för fiskarna att komma emot. Så jag håller tummarna! I övrigt mår han toppen skulle jag säga. Tack!