Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketternybörjarhörnanakvarium-och-fiskarsnäckor
Läst 89 ggr
Mandarin123
0

Snäckor

Hej, jag behöver hjälp med snäckor!
Jag tycker det verkar väldigt roligt med snäckor i akvariet och har redan några rosa posthorn, men vill ha fler sorter!
Drömmen hade ju varit äppelsnäckor, men de har jag läst är förbjudna.
Finns det andra sorter som är ganska stora och färggranna och inte äter akvarieväxterna, men som är lagliga? Jag behöver inspiration, är det någon som kan hjälpa mig?
I akvariet har jag olika sorters tetror förresten.

[Flodbis]
1

Nästan alla akvarie-snäckor kan ge sig på växter. Mina egna posthorn äter från växterna i mina kar

Det finns elefantsnäckor, olika typer av neritina, Vittina waigiensis (som jag tycker själv är sjukt coola) och vissa former av clithon (de med taggar på sitt skal) kan vara lite mer färgglada

• Redigerat 2024-12-15 21:38 av [Flodbis]
Mandarin123
0

#1: Va, jag visste inte att posthornsnäckorna äter på växter, jag har inte haft mina så många veckor, hoppas inte de börjar med det!
Har du problem av att de äter på dem, syns det liksom? Eller är det mer att du ser att de gör det?

Elefantsnäckorna var ganska fina, men jag föredrar nog när de är runda snarare än strutar.
Neritina googlade jag också, det fanns en cool som var röd och randig som jag ska läsa på mer om, jag tror den heter red racer.

Clithon har jag sett, de ser lite läskiga ut med sina taggar.
Tack för tipsen!

[Flodbis]
1

#2: jag ser små hål på mina växter

Ja Vittina waigiensis är nog det som kallas red racer, jättecoola snäckor är de verkligen. Hoppas du hittar några som passar dig!