Avdunstning och påfyllning
Vad är eran åsikt om att fylla på med nytt vatten efter att det avdunstat? Särskilt akvarium utan täckglas är mer påverkade av detta "fenomenet" även om det sker i alla kar.
Jag frågar eftersom jag läst så olika i olika fiskgrupper. En sak jag ofta läser är att det bara är bättre att göra ett vattenbyte än att fylla på med vatten. Folk säger att när vatten avdunstar så är det enbart vattnet som avdunstar och alla mineraler blir kvar i karet. Bland annat blir salthalten mer konventrerad. Eftersom det nya vattnet också kommer med mineraler (såvida du inte kör osmosis) så kommer vattnet bara bli mer och mer koncentrerat. Stämmer detta och är det ett sånt stort problem som folk påstår att det är?
Jag tror det helt beror på vad man har för vatten i kranen och hur ens akvarium är utformat.
Har man vissa ämnen i kranvattnet som kanske inte är så lämpligt att få i koncentrerad mängd är vattebbyte bättre. Men har själv kört med att vara fylla på i mina akvarium utan att ha gjort vattebbyte på flera månader utan problem (men har ju då oftast minst 80% växter och få invånare och ett mjukt kranvatten utan massa konstigheter). Man får ju även ut en del mineraler och sånt när man rensar ut växter (så länge det är ämnen växterna använder sig av).
Kör man saltvatten akvarium så behöver man ju såklart hålla koll på salthalten och där är säkerligen byte bättre.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Beror lite på omständigheterna hur viktigt det är med regelbundna vattenbyten, men över sikt så kommer koncentrationer av mineraler och andra ännen öka ifall man bara toppar upp det avdunstade vattnet. Sen finns en annan fördel med vattenbyten vilket är att man tillför spårämnen som förbrukats i akvariet och som vi kanske inte mäter och håller koll på normalt.
Men som #1, har man mycket växter och rimlig belastning så kan man komma undan från vattenbytet längre perioder. Har du känsligare arter ex vissa typer av räkor är det viktigare att hålla igång vattenbytena då de ackumulerade näringsämnena i vattenkolumnen inte uppskattas.
Själv toppar jag bara upp när jag märker att en del av mossan hamnar ovanför vattenytan och så kör jag normalt vattenbyten en gång i veckan. Med mer mogna system kan det gå lite längre mellan vattenbytena.
Har mycket växter så jag gör vattenbyten en ggr i månaden i lilla akvariumet, därimellan fyller jag på det vatten som dunstar.