Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 87 ggr
Cleejs
0

Svartskägg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej undrar hur man får bukt på dessa alger?

[Flodbis]
0

Amanoräkor kan ta det ibland.

Vet inte hur stort kar du har men siamesiska algätare kan också ta det, dock behöver de väldigt stora kar så ingen lösning som passar de flesta. Vissa skaffar små siamesiska algätare som bebisar för att bli av med dessa alger och omplacerar dem när problemet är löst.

Sänk ljustimmarna och ta bort dem manuellt kan hjälpa. Det finns medel som kan döda dessa alger också men personligen är jag alltid skeptiskt till medel då det kan döda mer än bara alger i större doser.

Maleficum
0

Amanoräkor är i särklass de bästa algätarna i min mening, äter de flesta typer av alger och funkar även i de lite mindre karen. De vill dock gärna vara flera (och har man större fiskar riskerar de att bli uppätna).
Har man tur blir de riktigt gamla också, har ca 10 stycken som jag haft i 7 år och de är fortfarande pigga och aktiva.

Fascinerande att studera också så det är ett plus.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mateoz
1

Hur stort är akvariet, hur ser skötseln ut och vilka invånare har du?

Förmodligen beror det på någon obalans i näring eller co2. Beroende på invånare och ifall du inte vill skaffa fler invånare kan flytande koldioxid eller väteperoxid också vara ett alternativ.

Draken
0

Amanoräkor eller siamesiska algätare, beroende på storlek på akvariumet och vilka andra invånare du har.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cleejs
0

#3: Det är ett 160 liter. Har 6 st Molly 4 Guppy och 2 ancistisar.
Byter vatten ca 40 % 1 gång i veckan ibland lite oftare. Vattnet dunstar då jag ej har täckglas då fyller på ibland 1 gång i veckan.

[Flodbis]
0

En grupp amanoräkor får lätt plats! Ett tips är att inte mata dina fiskar på några dagar när du har amanoräkor, då amanoräkor brukar äta överblivet fiskmat (de är asätare som äter allt, därav bra städare.) Är de hungriga kommer de nästan garanterat ta algerna. Är de mätta och nöjda så finns det risk att de inte tar dem. Hat hört att svartskäggsalger är inte deras favoritföda och att de hellre äter annat om de får lov till det.

Har själv haft svartskäggsalger som kom med begagnade dekorationer som jag köpt secondhand, mina amanoräkor tog dem men jag försökte också mata dem så lite som möjligt.