Från damm till akvarium
Hej kamrater!
I dammen vi har har vi i två år haft näckrosor och i år slog vi till på guldfiskar.
Den är inte så djup och vi bor i Norrbotten så näckrosorna har jag satt i ett kallförråd till vintern och jag tänker plocka in fiskisarna till akvarium eftersom dammen garanterat fryser ihop.
Har ett 240L som jag tänkte att de skulle få börja med. I veckan gjorde jag det i ordning med växter och vattenförberedande så att det ska få cykla på, med mål att få in fiskarna lagom till septembers intåg.
Är det någon som gjort nåt liknande? Jag är nervöst lagd när det kommer till djur, vill inte råka ta död på någon.
På olika forum när det gäller nystartade akvarium rekommenderas det att sätta i några fiskar i taget, så jag undrar hur jag ska bete mig med de jag har.
Ska jag separera stimmet på 6st eller tror ni jag kan ta in alla samtidigt?
Samt, hur ofta ska jag mata innefiskar? I dammen har de rensat mygglarver och annat, de har vuxit lite så jag har matat en gång per dag eller varannan dag om det varit gott om insekter.
En annan fråga som någon dammerfaren kanske har erfarenhet av. Vi rengjorde dammen för tre veckor sedan och det har fullkomligt exploderat av alger och skrufs. Fiskarna har bott i den sedan början av juni utan andra problem än en hel del bajs varför vi rengjorde den.
Har en CleanEco 2500 filterpump, när vi rengjorde dammen spolade jag bara av pumpen, rengjorde inte filtret för att behålla bakterierna.
Fiskarna tycks må bra trots tillväxten, simmar lika bra och glatt som vanligt.
Du kan ta in alla samtidigt. Men hur stora är de ? 240 liter kan bli trångt beroende på storlek på fiskarna.
Jag hade 5 guldisar i mitt 450 kar ett litet tag. Bytte bort dem rätt kvick för fy vilka svin de är. :D Bökade upp mina växter, käkade upp mina flytväxter och bajsade konstant. haha Jag förstår varför man har dem ute i damm.
#1: Tack för svar :) största är kanske 6cm utan stjärt, jag tänkte börja såhär. Har ett mindre kar som jag väl egentligen tänkt använda som sjukhus vid behov, men blir det trångt kan jag dela upp stimmet i väntan på ett mycket större
#2: Jag var ju lite nervös för att ha dem ute också, kvarterskatter, måsar osv. Men jag tror näckrosorna gett dem ordentligt skydd. Mi ena katt som varit ute en del i koppel har sett fiskarna, men in alla fall inte dykt ner efter dem :D