Molly och guppy yngel
Vad är det bästa sättet att få så många yngel som möjligt att klara sig ?
Villket foder ?
Hur ofta mat ?
Vattenbyten ?
- Redigerat 2024-08-11 13:17 av [Zefirka]
Jadu, det finns många skilda åsikter till vad som är "bästa sättet" 😉
Huvudsaken är att yngelna kommer bort från de vuxna då levandefödande fiskar som Mollys eller guppys äter sina yngel. Vissa anser att det räcker att ha tillräckligt många gömmställen som javamossa där yngelna kan gömma sig, vissa har särskilda yngelnät, man kan också ha särskilda kar avsedda för yngel. Personligen har jag en plastbalja på 30L som jag använder som yngelkar, när min guppyhona ser väldigt gravid ut flyttar jag henne dit i ett särskilt yngelnät där hon kan föda men yngelna kan komma bort från henne så att de inte blir uppätna.
Exempel på sådana nät:
https://www.crtzoo.se/akvaristik/akvarietillbehor/yngelkar/yngelkar-i-nat-med-galler
https://www.crtzoo.se/akvaristik/akvarietillbehor/yngelkar/yngelkar-plast
Där separeras de genom ett galler som de kan simma igenom men det är för litet för mamman att ta sig igenom.
Yngel bör äta oftare än vuxna så jag brukar mata mina 2 gånger per dag, vissa matar 4 gånger om dagen.
En varierad kost är alltid bra för alla fiskar, inklusive Guppy. Jag brukar mata dem en blandning av frystorkade mygglarver, flingfoder och ibland artemia-flingor. Yngel brukar jag ge nykläckta artemia som finns att köpa "Färdiga" av märket Ocean Nutrition (https://www.cyberzoo.se/sv/articles/1.50.19463/ocean-nutrition-instant-baby-brine-shrimp-20-g?country=SE&gad_source=1) man kan också bara smula vanligt flingfoder men eftersom de är så extremt små i början så måste man då verkligen krossa flingorna till pulver.
Vattenbyten gör man när värdena blir dåliga, precis som med alla fiskar vill man inte göra det för sällan men heller inte för ofta då det kan chocka dem. Beroende på hur nystartat kar de befinner sig i och mängden gynnsamma bakterier som finns i vattnet så kan det variera men jag kör en gång i veckan. När "biobelastningen" blir för hög (antalet invånare ökat plötsligt så att ekosystemet inte hunnit rätta sig) så byter jag vatten varannan dag.
Jag själv har ett kar på 20 l som används till yngel. Det är väldigt litet så används bara när de är små. När de blivit så stora att de inte får plats i en fisks mun släpper jag ut dom i det större akvariet.
Om du ändå vill hålla ynglen med de andra fiskarna får du ha mycket växter och andra gömställen ynglen kan gömma sig i.
Vanligt flingfoder funkar jättebra. Se bara till att smula sönder det tillräckligt mycket.
Jag tror det var så att man ska mata 5 gånger om dagen när de är nyfödda. Då blir det mindre mat i taget såklart.
Vattenbyten har jag för mig inte det skulle vara några krångligheter med. Se till att inte suga upp ynglen bara 😉
Jag la till etiketter i ditt inlägg
- Redigerat 2024-08-11 13:17 av [Zefirka]
#2: Okej
Fångar du upp ynglen när dom kommit eller har du fisken i yngelbox eller hur gör du där?
#3: när ynglen kommit fångar jag upp dom, yngelkar bara stressar honan.
Jag brukar låta honorna föda i akvariumet. Det blir minst stress och de starkaste ynglen brukar klara sig om man har mycket växter och andra gömställen.