Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketterslöjstjärt-koi-guldfiskfrågor
Läst 218 ggr
emelieA
2

Utsläppt koi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
I morse såg jag en koi (alt Guldfisk, är inte jättebra på fisk) simma runt i en mosse i närheten av där jag bor (västra Göteborg).

Jag undrar om en behöver hjälp/tas upp därifrån? Den verkade lugn och höll sig i närheten (antar att den hoppades på käk) så evt går den att håva upp relativt lätt?
Och om ni isf vet någon som tar emot ehhh…upphittade fiskar? 😅

Tack på förhand! 🌸

Maria
3

Var i Västra Göteborg?
Sök i olika lokala FBgrupper. Folk brukar vara väldigt engagerade.

/Maria

emelieA
1

#1: Hej!
Den är i Ruddalen, Slottsbergs mosse. Det ligger mellan Högsbo och Frölunda, ungefär. :)
Och tack för tipset men jag har dessvärre inte Facebook. 💔

Pyttelite
2

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
4

Jag bor i Högsbohöjd vid gränsen till Ruddalen.

Jag har skrivit en fråga i en grupp nu på FB om någon vet något om denne firre.

/Maria

• Redigerat 2024-08-09 11:10 av Maria
Pyttelite
2

#4: Det är bättre att ta kontakt med kommunen. Det är ett miljöproblem när akvariefiskar kommer ut i våra sjöar.

Maria
3

#5 Ju mer människor som engagerar sig desto bättre tänker jag.

/Maria

• Redigerat 2024-08-09 11:14 av Maria
emelieA
2

#3: Tusen tack, jag kontaktar dem! :)

Pyttelite
2

#6: Fast Facebook tar inget ansvar men det gör kommunen - bättre att ta kontakt direkt än att gå omvägar och hoppas att ryktet sprider sig.

Faran med att släppa ut akvariefiskar inbära sjöar är att sjukdomar sprids som ger problem för den inhemska fisken.

emelieA
1

#4: Tack vad snällt!
Hoppas nu också på att det bara är EN och inte tex ett gäng. 😬

Pyttelite
1

#9: Ja det får vi hoppas och bra att du noterade firren.

Maria
3

#8 Om fler människor engagerar sig så är det ju bara positivt.

/Maria

Pyttelite
1

#11: Om fler människor bara pratar på facebook blir det tokigt - bättre att prata med de som har ansvaret direkt så blir det snabbare åtgärd och mycket enklare.

Facebook tar inget ansvar.

• Redigerat 2024-08-09 11:31 av Pyttelite
Maria
4

#12 Såklart att FB inte tar ansvar men om fler människor får vetskap och fler människor kontaktar myndigheten så kan det bli riktigt bra resultat.

Människor som engagerar sig brukar nå fram.

/Maria

Pyttelite
0

#13: Det finns inga garantier att fler människor rapporterar till myndigheter bara för att man snackar på FB.

Snarare tvärtom för då kan ju någon annan göra en anmälan vilket är samma som att ingen gör något.

Maria
4

#14 Jag har fel och du har rätt.

/Maria

Pyttelite
1

#15: Det har inte med rätt eller fel att göra det har med hur vi ska undvika att smitta ner vårt lokala fiskbestånd med bl.a. herpesvirus.

Om du tror att bekämpning får via FB är jag nöjd.

Maria
5

#16 Jag är så glad att du är nöjd.

/Maria

Maria
2

Jag har meddelat kommunen nu och dom sa att dom fått flera samtal om detta och det kändes bra.

De har även vetskap om en film på FB där man ser flera fiskar. 3-4 stycken i alla fall.

Hur man ska gå vidare kunde man inte svara på ännu.

/Maria

Draken
2

Är det Koi eller Guldfisk, så måste den fiskas upp. Både Koi och Guldfisk kan anpassa sig bra till våra sjöar och dammar och de kan även föröka sig utom hus.

Den är invasiv och kan ställa till med stora problem om de etablerar sig i naturen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
1

#19 Ja precis. Det här är ju människa som ligger bakom.

/Maria

MrTurbo
0

Tror det finns fler än en, inte helt ovanligt att det dyker upp guldisar sådär. Om någon vill ha kan den ju fångas in men skulle tro den överlever helt ok där den är med…

[Flodbis]
0

#21: Om den överlever eller ej är inte det viktiga, snarare att koi och guldfiskar blir en invasiv art om de får lov att leva vilt och föröka sig, de tar kål på inhemska arter osv

Pyttelite
0

#21: Damm- och akvariefiskar kan dessvärre ha sjukdomar som inte finns i Sverige sedan tidigare och kan göra stor skada för inhemska arter.

Ett bra exempel är kräftpest.

emelieA
1

#18: Vad fint att vi är flera som har hört av oss. Och synd att det fanns flera fiskar där :/
Hoppas att det ska ordna upp sig 🌸