Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettövrigt
Läst 142 ggr
Alex55778
0

Tips och råd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har haft min amerikanska ciklid Oscar i nästan en månad nu och han är väldigt rädd och blyg. Han är så skygg att jag inte ens kan närma mig akvariet utan att han blir skrämd. Detta har påverkat mig dåligt eftersom han inte äter ordentligt och istället jagar andra fiskar.

Jag tänkte köpa några andra ciklider som kan gå bra tillsammans med Oscar, så jag valde två Blue Acara. Tyvärr verkar det som att de också blir jagade av Oscar, och en av dem jagar till och med den andra. Vad bör jag göra i denna situation?

Jag har köpt blodmaskar för att ge dem extra näring och för att försöka stabilisera situationen, men ibland äter de dem och ibland gör de det inte. Jag är osäker på vad jag ska göra för att hjälpa mina fiskar. Tacksam för all hjälp och råd!

Draken
0

Oscar vill inte gå ensam, de vill gå i par eller mindre grupper.

Hur stort är akvariumet ? Är det tillräckligt stort så rekommenderar jag att du köper fler Oscar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Alex55778
0

#1: Ja det rätt stort kar det är på 150 något. Jag köpte en Oscar innan ju fast denna var rödare och mer mönster red tiger tror jag men det funkar ej den jag hade slog sönder den andra stackaren tills död.

[Flodbis]
1

150L? Det är alldeles för litet för en Oscar som blir hela 40cm stora. Eller menar du kanske 150cm på längden?

Draken
0

#2: Oscar skall ha akvarium på minst 650 liter, gärna större, då de blir stora. Att det blev bråk beror förmodligen på att de bor trångt. Oscar brukar inte bråka sinsimellan om de har tillräckligt utrymme. Visst finns det individer som är mer aggressiva, men det är sällan.

Här kan du läsa mer om påfågelcikliden:

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1402319/_

OBS: En felaktighet i artikeln, det står att storlek på akvarium skall vara minst 540 liter vilket är fel, det skall vara 650 liter

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 2024-07-14 10:25 av Draken
Alex55778
0

#4: Ja okej men nu han är lugn bara att det är för lugn haha. Köpte ett par zebra ciklider dem jagar alla både oscarn och blue acara ciklider. Vad kan göra åt de hållet?