Akvarieställning
Hej akvarister!
Nu kommer jag igen med frågor. Tyvärr var den tänkta platsen för liten för ett 200 liters och vi kommer snarare gå för ett 100 liters med basmått 80x35. Tanken är att gå med ett rimless optiwhite och vi vill gärna ha en svart aluställning då det kommer passa bättre med hyllor som kommer slås upp. Jag har redan en svart aluställning med måtten 65x30x100 (L B H) och hade gärna använt den (finns då även möjlighet med ett mindre kar nertill ;)). Problemet är att ställningen är lite mindre än akvariet, men tänkte att en styv behandlad skiva som fästs på toppen i samma storlek som akvariet bör räcka för att hålla? Blir ett överhäng på 7,5 cm på vardera sida och 2,5 cm fram och bak.
Någon som gjort liknande? I mina öron känns det rimligt då flera akvariebänkar jag sett har bärande pelare av mdf skivor med en större ovanpå. Tyvärr har min nuvarande akvarieställning inga mittstag vilket får mig att tänka två gånger.
Med vänliga hälsningar Mateo
- Redigerat 2024-06-24 22:17 av Mateoz
Jag kan typ inget om detta och personligen hade jag aldrig vågat med ett så stort överhäng när karet ska hålla (över?) 100L, alltså ska det stötta för mer än 100kg. Eftersom du har en skiva under kanske det fungerar, det beror väl mer på hur stark/stabil/tjock skiva du har? Med tanke på att du inte har något i mitten finns ju risken att skivan böjer sig med tiden
De karen med möbler, där de har smala bänkar med stora skivor under karen, de är ju ofta designade för det. Personligen tar jag hellre det säkra före det osäkra men någon mer kunnig medlem kanske har ett vettigare svar.
- Redigerat 2024-06-26 03:16 av [Flodbis]
Det beror helt på hur stabil ställningen är och hur mycket vikt den håller för.
En tjockare skiva som är lika stor, eller något större, som bottenytan på akvsriumet är inga problem, om ställningen håller för vikten.
- Redigerat 2024-06-26 08:54 av Draken
Tack så mycket för svaren! Jo vikten är inga problem för ställningen, lutar åt att prova på med en tjock skiva på så får vi se vad som händer :)
Tror inte ställningen är det man borde oroa sig över i detta fallet, snarare att skivan kan böjas och ofördelat tryck med vatten kan säkert leda till läckage med tiden, skulle jag misstänka.
Tillägger att rimless akvarium är i ännu större risk för läckage och sprickor då den inte har några ramar som stärker konstruktionen utan endast hålls samman av silikonen. Tjockleken på glaset kan också påverka hur mycket påfrestning den klarar.
- Redigerat 2024-06-26 16:36 av [Flodbis]