Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 258 ggr
[Flodbis]
0

Fisksnack!

Det behövdes en tråd för allmänt fisksnack tänker jag 😁

[Flodbis]
0

Behöver man acklimera snäckor? Jag har fått med mig lite olika snäckor sen tidigare men har ett kar med lite alger som behövs städas. Tänkte sätta dem på "cleaning duty" men jag har aldrig tänkt på om man borde acklimera dem 🤔

Maleficum
2

#1: Att temperatur acklimatisera gör jag med alla levande varelser som ska ner i akvarierna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Flodbis]
0

#2: Jaha, jag visste inte att man acklimerade snäckor. Nu känner jag mig taskig som inte gjort det tidigare, kör mest droppacklimering eftersom att det går smidigast för mig med behållare + slang istället för påsar. Borde väl funka bra för snäckor också hoppas jag 🙂

[Flodbis]
0

Vad innebär stängelväxt förresten? Har läst om dem men inte riktigt fattat vad de är. Är det såna som man kan bryta av på mitten och "föröka" på det sättet?

Maleficum
1

#3: Droppacklimatisering funkar ju också bra. Då blir blir det vana med både temperatur och vattnet.

[Flodbis]
0

#5: Vad bra 😀 då kör jag på det! Ska bara lyckas fiska fram en eller två ur ena karet

Maleficum
1

#6: När jag flyttar mellan mina kar brukar jag bara lägga dem i en plastbytta som jag sen låter flyta på ytan ett tag (ifall temperaturerna skiljer sig mellan akvarierna) och sen bara dumpar i dem. Har akvarierna samma temperatur (eller väldigt lika) brukar jag bara dumpa över när jag flyttar invånarna.

[Flodbis]
0

#7: Jaha! Jag tänkte att man alltid måste använda plastpåsar för den typen av acklimering, vad smart du är! Eller så kanske det är jag som är lite dum som inte tänkt på att plastbyttor också påverkas av värme/kyla. 😂

[Flodbis]
0

Om man har nerit snäckor, måste de ha kalciumtillskott eller räcker det med algtabletter? Funderar på att skaffa en som kan hålla igång karantänkaret när det inte används så behöver jag inte starta upp det varje gång, och så får den agera städerska om något kar får lite alger 🤭

[Flodbis]
0

Vill också posta en bild på min bamburäka för bamburäkor är de coolaste räkorna ever, jag älskar dem!!! Jag har två st, en som heter Zen och en som heter Schrödingers Shrimp för att den gömde sig så mycket i början att vi aldrig visste om den levde 🥲

En bild på Zen, hen heter det för att hen är så himla chill. Aldrig stött på en räka som är så orädd av sig, bryr sig inte när jag städar och bökar i karet.

1000004732.jpg

Jojo83
0

Söker någon som säljer nybörjarfiskar till sonen i Örebro.
Platy, guppies, malar,växter ev akvarium till rätt pris
Vill få min son o ha samma intresse som jag haft länge.
Mvh

Den som söker han finner!

[Flodbis]
0

#11: Hoppas du hittar någon som kan sälja till dig! Tyvärr bor jag inte ens i närheten. Ett tips är att kika på blocket också 🙂

[Flodbis]
1

Tycker det är lite roligt, alla akvariemänniskor jag någonsin stött på har alltid varit så trevliga och välkomnande till hobbyn, inte riktigt samma upplevelse jag har från hundmänniskor som ofta kan vara rätt så otrevliga. Känner verkligen att jag trivs i alla fall 😁

Maleficum
1

#13: Tror att när det kommer till hund (och för den delen häst) världen så kan det ligga så mycket prestige, tävlande och "kultur" bakom (samt lika många åsikter om vad som är rätt och fel som det finns ägare) som ger en dålig stämning.
Sen att det länge varit lång tradition att göra saker på ett visst sett och det nu rörs runt i grytan att göra saker på nya sätt får folk att gå med taggarna ut.

Med de "mindre" hobbyerna tror jag många snarare är glada att få nya människor att dela sitt intresse med

[Flodbis]
0

#14: Ja, jag tror det till stor del kan ha att göra med det du säger 🙂

Det jag främst tänker på är om någon gör något som är fel, håller fiskar i ett för litet kar, skaffar fiskar som inte går ihop, eller något annat, så brukar folk ändå säga ifrån. Men det känns mer pedagogiskt och utbildande. Jag får höra frasen "Alla har varit nybörjare någon gång" och att akvariemänniskor har mer förståelse, de har själva också gjort flertalet missar förr i tiden. Sedan känns det som att akvariemänniskor kommer med fler lösningar utan någon värdering.

Hundmänniskor (har inte träffat jättemånga hästmänniskor, så kan inte uttala mig på den fronten) blir väldigt lätt anklagande och är väldigt konfrontativa, utan god anledning. Väldigt många gånger har folk kommit fram till mig och börja läxa upp mig om hur jag ska uppfostra min hund när vi bara varit ute och gjort vårt. Det handlar oftast också om personliga åsikter utan ett resonemang bakom. Inga andra lösningar på problemet än "mitt sätt" för att de vet bäst! De har ju alltid haft hund i hela 30 år, inte har de gjort några misstag under den tiden!! 😉

Varför kunde inte andra djurmänniskor vara lite mer som akvariemänniskor? 😆

Draken
1

Var in till Arken en sväng igår , skulle kolla något åt hundarna, och då började jag prata med en av de som jobbar där. Hon berättade att nu fick de ta kundbeställningar på fisk igen, så nu går det att handla fisk även där 😁

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maleficum
0

#16: Härligt! De har inte fisk i butiken annars?
(Tycker jag inte sett en Arken med fisk på länge).

[Flodbis]
0

Har heller inte sett ett Arken med fisk någonstans faktiskt. Undra om man kan beställa på alla Arken zoo eller om det bara gäller vissa butiker 🤔

Maleficum
1

#18: Vet att vissa hade förut när de fortfarande hade "privata" ägare. Men för inte så länge sedan bestämde de sig för att alla butiker ska ha i stort sett samma sortiment (är endast en pytteliten procent butiksägarna får välja själva utöver de huvudkoncernen bestämmer) och tror att efter de så tog de helt bort fisk från butikerna.

Draken
1

#17: Jodå de har fisk i butiken också, men utbudet är väldigt dåligt. Det är bara de absolut vanligaste som finns, ingenting utöver det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

Det är så himla drygt. Jag hittade ett par billiga pumpar och doppvärmare på facebook marketplace. Kontaktade säljaren, de fick adress och nr och allt sånt, sen swishade jag dem. Det var ändå en rätt bra slant för jag ville ha rätt mycket. De sa, förrförra veckan, att de skulle vara iväg tills på söndagen. "Ingen fara" sa jag, "skicka när du kommer hem." De läste meddelandet.

Nu har den söndagen gått och igår var det söndag igen, jag har meddelat dem 2 gånger, frågat om hur det har gått och om de skickat pumparna. De har inte svarat, de har inte ens sett meddelandena (öppnat meddelandena.)

… Vad ska man göra? Anmäla dem?

• Redigerat 2024-07-29 17:44 av [Flodbis]
Draken
1

#21: Du har nog råkat ut för bedragare. De gör så. Kontot de använde just då, är förmodligen inaktiverad.
Det är så jävla tråkigt att folk kan hålla på så här.

Vet inte om det går att anmäla, men du kan ju alltid försöka.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#22: Det konstiga är att kontot fortfarande finns och de är också medlem i gruppen "fiskakuten"

Draken
0

#23: Märkligt. Men att de inte svarar ?? Fast det kanske finns en bra förklaring isf ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#24: Eller hur, det tycker jag också är väldigt skumt!

Jag tror helt enkelt att de inte varit inloggade… men jag tycker det är lite dålig stil att säga att de kommer hem en dag och sen helt sluta svara när de dessutom fått en betalning. Hade jag inte swishat dem hade jag inte brytt mig om de slutade svara och letat pumpar på annat håll men nu har jag ju lagt pengar på detta 😓

[Flodbis]
0

Jag cringear…

Ser en annons på blocket. 69L.

De har 4st guldfiskar i det…. 2 guldgurami, 1 kyssgurami, 1 Ancistrus, 2 pansarmalar, 2 "corydora" (corydoras och pansarmalar är samma sak så jag är inte säker på om de tror det är 2 olika saker eller om de råkade skriva ut samma art 2 gånger)

Jag undrar hur guramisarna inte tagit död på varandra ännu

Draken
1

#26: Åh herrejösses. Är det första April eller nåt 🥴

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#27: Man önskar det 😓