Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettervattenvärdenph
Läst 55 ggr
[Flodbis]
0

Hopplöst vatten med högt pH

Jag har nu tagit slut på en hel pH/KH minus flaska, jag har lagt i driftved, haft i catappalöv… men inget verkar sänka mitt pH värde. Vi har extremt mycket kalk i vattnet där jag bor, det hjälper inte heller med att KH är också jättehög och som jag förstått så gör KH (Karbon hardness?) det väldigt svårt att göra någon som helst ändring i pH-värdet. Det gäller båda mina kar.

Fiskarna lever i alla fall och jag märker inte att de vantrivs, men nästan alla arterna jag har vill egentligen ha mjukt vatten. Vad för alternativ har jag? Borde jag fortsätta försöka med pH/KH minus flaskorna, finns det något annat jag borde göra eller är det okej att hålla i fiskar som föredrar mjukt vatten i hårt vatten?

• Redigerat 2024-04-26 13:34 av [Flodbis]
[Flodbis]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej så tydligen har jag ändå lyckats få ned pH:et 2 snäpp, tror jag förväntade mig lite större resultat efter att ha använt hela flaskan…

Däremot är pH:et skrämmande hög för det vanliga kranvattnet, hade aldrig testat vårat kranvatten förrän nu. Akvariet är vänster och kranvatten höger, båda karen fick samma resultat…. dock så är kranvattnet färgtemperatur lite mörkare i verkligheten tillochmed.

Nu kommer jag inte våga göra vattenbyten för kranvattnets pH-värde kommer ju förstöra allt 😭

• Redigerat 2024-04-26 16:28 av [Flodbis]
Draken
1

Fortsätt med katappalöv, Ph sänkande och rötter i akvariumen, så kommer Ph sjunka så småningom.

Du kan ha de fiskar du vill ha, men håll koll så de inte blir dåliga. Jag brukar sällan kolla Ph i karen, blir bara stressad av det. Jag kollar hur fiskarna mår.
Jag har dock Ph test hemma, men jag använder dropptest inte stickor. Stickorna kan vara missvisande.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#2: Okej vad bra, jag får bara fortsätta då som jag gör 🙂

Jag använder dropptester till nitrit och sånt men blir för dyrt för mig just nu att lägga 200kr på varje värde man ska hålla koll på. Lär nog köpa bättre tester såsmåningom

Draken
1

#3: Jo de är inte billiga testerna. men jag rekommenderar att du köper dropptest även till Ph när du får möjlighet 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#4: Ja, jag tänker att sticktester är bättre än inget och funkar "så länge" 🙂

Använder dessa till pH, GH, KH, främst 👍