Aquascape-tråden
Det som fick mig väldigt intresserad av akvarium från början var egentligen aquascaping. Jag älskar att pyssla och skapa saker, men i många ting blev det en stor press. Med aquascape så känner jag att man måste liksom inte kunna jättemycket tekniker för att kunna skapa vackra saker, numera är detta ett väldigt stort intresse för mig 🥰
Märker dock att det inte riktigt finns en tråd om detta och tänkte att detta kunde fungera som en allmän tråd om detta. Här kan vi visa våra vackra skapelser och ge råd till varandra. Vi som kanske inte har jättestor budget kan ju ge tips om budgetvänliga alternativ osv.
- Redigerat 2024-04-10 16:16 av [Flodbis]
För närvarande har jag ett nuvarande "projekt", mitt 220L kar som jag har en allmän layout i huvudet för hur jag vill designa miljön. Det kommer nog ta lite tid, däremot, att spara ihop till tillräckligt många stenar, kvistar och växter för att skapa det. Det bor tetror och malar i det, villl möjligtvis ha kanske gurami/ciklider och botior också.
I framtiden tänkte jag bygga ett vattenfall i ett stort akvarie på 450L som just nu står tomt.
Jättebra tråd.
Många är intresserad av aquascaping, även undertecknad, men det är ingen som har tänkt på att göra en egen tråd om det 🙂
Jag brukar plocka mycket stenar och rötter från naturen det är absolut billiogaste alternativet, och man kan hitta mycket snyggt i skogen 🙂
Dock skall man undvika barrträd och stenar som glittrar.
Jag har ett möbelakvarium på kring 700 liter med välvd framruta som jag vill scapa när vi har flyttat till hus, förhoppningsvis nästa år. Har även ett hörnakvarium på möbel som är 350 liter som jag också vill scapa.
Båda dessa står tomma i förrådet just nu.
#2: Det spännande med stenar man köper är att man kan hitta spetsiga stenar med fräcka former som dragon stone. Du har inte råkat hitta några som liknar dem i naturen? ☺️
Själv hittade jag ett par rätt coola stenar på stranden med en massa hål i. Innan jag använder dem ska jag dock koka och sterilisera dem
Funderar på om man typ kan använda ormhassel? Och var man kan hitta pinnar med lite coolare former. Finns det driftved i naturen som liknar den man köper? 🤔
Något sånt här hade jag velat göra fast mycket större 🥰
https://youtu.be/YLFeTpI_SaU?si=e8tIKpy8xtvzsGlE
Någon som vet vad för "skumm" personen i videon använder för att skapa "stenväggen"?
Känns i alla fall att detta borde vara mycket billigare än att köpa Back-To-Nature — 3D-bakgrunderna som finns färdiga att köpa. Hittar man fisksäker spray kan man säkert få till lite färgskiftningar
#3: Jag har inte lyckats hitta några stenar som liknar drakstenen i naturen.
Jag tror man kan använda trollhassel i akvariumet, och visst kan du ha turen att hitta drivved som liknar detman köper i affären. men du måsrte vara väldigt noga med att laka ur den om du hittar den vid havet.
#5: Det skall finnas ett typ "fogskum" som man kan använda i akvarium, har använt det själv men kommer inte ihåg vad det heter🙈.
#6: vad innebär "laka ur"?
#7: Hmm jag får leta. Frågan är hur man vet att det är "fisksäkert" 🤔
#8: Att man lakar ur innebär att man sköljer/tvättar/skrubbar stenarna tills allt ytligt salt är borta, sedan måste man lägga stenarna "på tork" ute eller annat lämpligt ställe där man dessutom kan spola av stenarna regelbundet gärna med vattenslang med högre tryck (jag har haft mina på balkongen på en presenning).
Stenar som hittas i och vid saltvatten är oftast "bebodda" av levande organismer och bakterier som inte är så lämpliga i våra akvarium.
#9: Aha, så det räcker inte med att att koka stenarna? Hur många gånger bör man tvätta ur den för att de ska vara säkra för akvarium och vad använder du för medel? 🙂
Jag kollar och kollar och kollar men hittar inget i Sverige, bara utomlands… ingen som känner till fogskum som inte är giftigt för fiskar?
#10: Det är bra att låta stenarna ligga och torka även efter att de är kokade, för att vara säker på att allt olämpligt är borta.
#11: Jag kommer ju tyvärr inte ihåg vad det heter. Det är inte fogskum utan det är ett liknande material.
#12: Låter ju smart! Kanske kan man skrubba dem i badkaret med någon form av såpa eller diskmedel, sen sköljer man dem, låter torka, och sist kokar man dem i kastrull 🤔
Skriv gärna om du kommer på vad det heter! Jag hittade detta men det verkar vara mer likt silikon i konsistensen (???). Man vill ju helst ha detdär puffiga för att kunna forma stentextur med.
Jo men det där skall vara rätt. Använde det när jag hade saltvatten och byggde upp korallreven, fast namnet stämmer inte. Det hette inte Landscaping foam vill jag minnas. 🤔 men det är rätt.
#14: Den har kanske har bytt namn? 🙂
#15: Det kan den ju ha gjort 🙂
Jag är så frustrerad när jag hittar nästintill gratis eller helt gratis akvarium men bara dyra stenar och grenar begagnat. När stenar/grenar är dyrare än 200-1000 L akvarium så känns det konstigt!!
#17: Inredningen har betydligt högre andrahandsvärde än akvariumen.
Ta mitt stora t.ex, jag skulle få ut max nån tusenlapp för det idag (betalade 17 ooo när jag specialbeställde från Tyskland)
Men de rötter med anubias, Microsorum och javaormbunke som jag, sammanslaget, har i akvariumen är betydligt dyrare.
#18: Oj jösses. Hur kommer det sig?! Grenar och stenar kommer ju "bara" från naturen. Man tänker att akvarium borde vara dyrare även som begagnat!
#19: Ja det var ju en bra fråga 😉
Jag har Red-Moore rötter i huvudsak i mina akvarium, och de är skitdyra i butik, när det dessutom, tillkommer Anubias, Microsorum och Javaormbunke som inte heller är gratis, så stiger priset avsevärt.
Jag funderar och funderar och funderar och funderar.
Ska göra ett "black water biotope" till mina tukanotetror på 50L. Kommer mest ha grenar, växter, flytväxter och en massa catappalöv. Men jag kan inte någonsin komma på vad för bakgrund jag ska ha trots att jag suttit och funderat på det i några veckor nu….
Smaken är ju lite som baken där. Jag har målat bakväggen och sidorutoprna på mina mindre akvarium. På det större har jag planch. När jag startar upp 700 litern igen, så funderar jag på någon form av 3D bakgrund
#22: Målat med färg?
Jaså vad för bakgrund tänkte du då, sten eller trä? Göra den själv eller köpa färdig?
#23: Ja jag har använt svart målarfärg på utsidan. hela bakre rutabn och hela eller halva sidorutorna.
Jag är lite sugen på att försöka göra en själv.
#24: Vad för färg anbände du då? Går det att ta bort om du skulle ångra dig i framtiden
Vanlig matt svartfärg. Det är lite besvärligt men det går att skrapa bort med rakblad om man skulle ångra sig.
Har för mig att det skall finnas nått medel som tvättar bort färg på olika ytor också, men det vet jag inte säkert.
#26: typ akryl?
#27: Mycket möjligt. Jag köpte en burk svartfärg på färghandlaren.
#29: vad är det för stenar ? De ser jätteläckra ut 😍
- Redigerat 2024-06-06 08:22 av Draken
Kan man ta random stenar i naturen (och koka) eller bör man se upp med nåt? Tänker med kemiska balanser osv
"I'm too old for this shit."
#31: Det är väl främst pH du bör hålla koll på och KH/GH. Blandar man ut vattnet med mjukt vatten under vattenbyten och har i pH sänkande saker som typ catappalöv, rötter och torv så kan du motverka högt pH och KH/GH även om du har i sten som (långsamt) ökar mineralhalten i vattnet
Vissa stenar läcker metaller som rost och då får man undvika dessa. Av vad jag läst så brukar de vara rostiga av sig och ofta såna man hittar där man spränger sten
- Redigerat 2024-06-06 13:31 av [Flodbis]
#30: det verkar vara någon sorts hornsten/kalksten/flintasten blandning
#33: Läckra var dem i varje fall.
#34: Tack! 😀
Jag har inte tålamodet att hålla på med "riktig" aquascape, även fast jag skulle vilja scapa ett akvarium "på riktigt". Men jag vill dock att det skall vara stilrent och se bra ut 😊
Jag använder inga plastdekorationer i mina akvarium, utan jag använder endast stenar och rötter. Alla växter är levande.
Jag har tömt båda mina akvarium igår, och rensat ur både växter, rötter och stenar. Det storapå 300 liter gjorde jag klart igår, men det lilla på m120 liter tömde jag helt, sanerade och det har stått över natten för att dunsta av, skall göra iordning det idag.
300 litern.
Grottsystem av rötter, Microsorum, Javaormbunke och Anubias i mitten.
t.v: Smalbladig tiger vallisineria
t.h. Svärdsplanta och Jättevallisineria. Jag satte även ner en moderplanta av Cryptocoryne Wendtii Brown, men den tillkom efter att jag hade tagit bilden
De är så fina 🥰
#39: Tack 😊
Woooow det där blev riktigt snyggt 😍
#42: Tack 😊
Hittade en gammal bild där jag slängde ihop något för ett avelskar, tyvärr började rötterna mögla 

Monte carlon ville heller aldrig riktigt växa ut så det ser inte lika fint ut där idag och en bettafisk bor där för tillfället
Snyggt 🙂 Älskar roten.
#45: Tack! Synd att den ruttnande annars hade jag haft kvar den

Jag gjorde ett experiment….. men jag blev inte nöjd. Svart bakgrund blir nog för stor kontrast till de ljusa stenarna och sanden tror jag…
Ju mer jag tittar på det… ju mer stör jag mig. Jag tror att jag får ta mig en tripp till stranden och hämta mer sten, tror kanske att kompositionen är stökig och om man fokuserar mer på det vänstra hörnet, typ lutningen, så kan det se bättre ut.
Jag är så arg. Jag försökte adda en rot och hela grottan gick sönder. Just nu känner jag för att slänga ut hela skitet
Ouch vad tråkigt 😔
Jag personligen tycker just kontrasten är snygg 😊 Men det är ju en smaksak 🙂
Akvariumet ser jättesnyggt ut, synd med grottan bara, hoppas du bygger upp den igen, för den var riktigt snygg.
#50: Tack ☺️ Nu efter några dagar har jag äntligen lyckats bygga ihop den igen efter mycket tårar och svett haha