Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettancistrus
Läst 179 ggr
[Flodbis]
0

Ancistrus bajs

De två senaste gångerna jag sett min Ancistrus har hon haft en "bajstråd" hängandes efter sig. Eftersom hon ofta håller sig under stockar och stenar vet jag inte om det är samma tråd, jag blev orolig och funderade på om hon hade förstoppning. Efter lite googlande kom jag fram till att Ancistrus som är förstoppad får väldigt uppsvälld mage men hon är ganska smal.

Bajsar Ancistrus mycket? Är det normalt att de ofta har "bajstrådar" eller ger jag henne för mycket tabletter?

[Zefirka]
0

Om ancitrus bajsar mycket? Haha, de skiter ner hela akvariet, bajsar mer än de städar gör de i alla fall 🙈

[Flodbis]
0

Så jag behöver inte vara orolig för att något är fel? Jag matar henne inte för mycket?

Draken
1

#2: Så länge buken inte ser uppsvälld ut eller spänd, så behöver du inte vara orolig.

Ancistrus är riktiga bajsmaskiner 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-04-10 08:17 av Draken
[Flodbis]
0

#3: Jaha okej, vad skönt att höra att det inte är något fel!

Väldigt ironiskt att så många rekommenderar Ancistrus för att "städa" när de skiter så mycket 😉😂

[Zefirka]
1

#4: hos mig städade ancitrusarna när de var unga, sen blev det inte så mycket 😉

[Flodbis]
0

#5: Jag räddade min egna Ancistrus då hon blev mobbad av ett gäng malar hos sin förra ägare, hon verkar redan vara vuxen så vet inte hur effektiv städerska hon var som ung 😆

Räkor känns ju definitivt som långt mycket bättre städerskor i min upplevelse!

[Zefirka]
1

#6: jag har aldrig haft räkor men de kanske dom är 😉

[Flodbis]
0

#7: Har du någonsin möjligheten så rekommenderar jag dem! De är roliga små filurer och vissa arter kommer i regnbågens alla färger 😀

Draken
0

#4: Ancistrusar städar bra när de är riktigt små, sedan blir de mest bara lat . Äter och skiter 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

#6: Räkor och snäckor är de absolut bästa städarna i mindre akvarium. 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#10: Vad för städare är bättre i större kar? Med större kar menar du stora kar som 100L eller stora kar som 500+ L?

Draken
1

Från 300 liter räknar jag som stort, eller större i varje fall 😉

Jag har haft siamesiska algätare, mindre plecomalar och/eller mountain rock räkor i större kar. I riktigt stora (650 liter och över) kan man ha vanlig pleco.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#12: Jaha! 😁

Är siamesiska algätare effektiva även när de blir större? Är plecos inte lika Ancistrus att de blir mindre effektiva när de blir stora också?

Mountain rock räkor (solfjäderhandsräkor?) är som jag förstår det "filterfeeders", de håller vattnet klart från partiklar men vet inte om de städar mer än så?

• Redigerat 2024-04-11 16:32 av [Flodbis]
Draken
1

#13: Siamesiska algätare är effektiva hela livet. Plecomalar kan bli latare när de blir större, men de jag har haft har inte varit det. De har städat bra även i vuxen ålder.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#14: Jaha, då ska jag definitivt kika på en sån till mitt 450L när jag startar upp det 😀

Draken
1

De vanliga plecomalarna skall ha minst 650. så ta isf någon mindre variant 😊

1280.jpg
Fullvuxen Pleco. De blir liite stora.😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-04-13 08:06 av Draken
[Flodbis]
0

#16: Ah, nä de kan ju bli gigantiska. Såg en i en affär som var lika stor som en liten kanin 😱

Tänkte främst siamesisk algätare, eller de kanske är för stora de också?

Draken
1

#17: Siamesisk algätare kan du ha utan problem 🙂 Det är dock en stimfisk, så de vill vara minst 5, gärna fler.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#18: De blir ju 15cm, tror jag 😮 Ska jag ha 5st av dem så vet jag inte hur mycket annat jag får plats med! Jag får bara fylla karet med en massa amanoräkor…

Fast å andra sidan kanske det blir lite svårt för jag har inget lock till det karet och amanoräkor gillar att klättra. Hmmm… jag får kanske bara städa manuellt. Tänkte ha botior där så småräkor går ej 🥲

Draken
0

#19: Akvariumet var väl på 450 liter? Eller är det i det mindre på 200 liter vi pratar nu ?

200 liter är i minsta laget för siamesisk algätare, det stämmer, men i 450 liter kan man ha ett stim utan problem 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#20: Ja precis det är 450L jag menade 🙂 Tänkte mest eftersom jag vill ha andra stora fiskar i det

Draken
0

#21: Ett stim på 5 stycken är nog inga större problem tror jag, såvida du inte skall ha ett gäng 30-40 cm fiskar i karet 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#22: Hur stora vet jag faktiskt inte, jag har fortfarande mina Praktbotia drömmar… 😍 Men de ville minimum ha 500L

Draken
0

#23: Du får skaffa ett större akvarium 😉😁

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#24: Det är svårt! Hittade ett par stora kar begagnat, en var nog på 1000L och då stod det att man måste ha 6st personer som bärhjälp 😭

Vet inte alls faktiskt vad för fiskar jag ska ha i 450L annars, fick det billigt av någon som annars skulle slänga det.