Vad för växter har jag?
Jag fick med dessa växter hem när jag köpte fiskar. Den långa på bilden, vad är det? Började fundera på om det är java fern och om man inte måste dra upp rötterna så att det inte ruttnar…. eller tål denna växten att vara planterad såhär?
Växten bredvid, varför ser den så trött ut? Behöver den något särskilt?
Bättre bild på växten bredvid:

- Redigerat 2024-03-27 11:55 av [Flodbis]
Den långa växten är Crytocoryne, vet inte vilken dock. Men den kan utan problem stå planterad i gruset.
Växten bredvid ser ut som den har haft brist på ljus och näring. Är inte säker men tror det kan vara någon Bacopa, och den skall vara mer mörkgrön till färgen.
#1: Tack! Jag kanske ska ge dem växtnäring då 😊
#2: Jag använder ProFito flytande växtnäring och tycker den fungerar jättebra. På mer krävande växter har jag växtkulor (7 kuglen) som jag stoppar ner i sanden precis vid rötterna på växten.
- Redigerat 2024-03-29 08:00 av Draken
#3: Är typ jätterädd att förstöra balansen i vattnet med växtnäring, därför tilltalar kulor mig mer än ren flytande näring. Något jag ska tänka på?
#4: Varken kulor eller flytande stör vattenbalansen. Det tillför bara bra ämnen 🙂
Vissa växter tar näringen från rötterna medans andra tar från vattnet. De växter som tar näringen från vattnet är inte hjälpt av kulorna, de måste ha flytande.
#5: Vad skönt att veta att jag inte behöver oroa mig kring det! Det är en anledning till att jag känt mig lite skeptiskt. Hur ofta ger du dina växter växtnäring?
#6: Jag brukar ge växtnäring vid vattenbyten.
#7: Sen följer man doseringen som kommer med produkten 😊 Då ska jag pröva köpa hem lite växtnäring!
Hej Flodbis!
Det ser ut som växterna som du köpte av mig? 😊
Cryptocoryne usteriana är den långa höga och den i vasen är Lobelia cardinalis mini. Den sistnämnda bör bli betydligt mörkare med växtgödning 😃
/Maria
- Redigerat 2024-04-01 13:13 av fluffis
#9: Oj hej Jag visste inte att du var medlem här också 😀
Då ska jag ge dem mer växtnäring och så kan jag läsa lite mer om dem nu när jag vet namnet. Tack så mycket!
Förresten! Jag fick den vattensugar-grejen att fungera, öppnade bara upp luckan och blåste lite på propellen. Det var ingen fara. Den har verkligen gjort vattenbyten tusen gånger lättare 🥰 Nu slipper jag springa med hinkar fram och tillbaka 10 gånger som jag gjorde tidigare!
#11:
Toppen 😁
Jag beställde hem växtnäring som man skulle blanda själv. Någon som förstår vad de menar?
Jag har ca 200L akvarium. Ska jag tillsätta 20ml av varje flaska efter vattenbytet? Eller menar de att man ska mäta hur många liter man tömmer och baserat på den mängden ta 10ml per 100L som man bytt?
Vet någon hur man förvarar dessa, går rumstemperatur eller kylskåpet bra? Vet ingen så får jag bara maila kundsupport 🙂
Vilka räkor räknas som känsliga?
- Redigerat 2024-04-12 22:51 av [Flodbis]
I ett 200 liters akvarium skall du tillsätta 20 ml från varje flaska efter varje vattenbyte 🙂
#14: Super! Jag hoppas min Lobelia studsar tillbaka efter jag addat växtbäringen nu! Den blev antastad av några räkor tidigare men förhoppningsvis så kan den få växa ifred nu 😊
#15: Räkorna gör inte så stor skada på växterna, de tar bara algerna, så det är jättebra att de "antastar" växterna 😉
#16: 
Tyvärr tog de nog lite mer än några alger 😭 Men jag har i alla fall fått tag på växtnäring nu och lagt i akvariumet
#17: Är du säker på att det är räkorna som har tagit växten ? De brukar inte tugga i sig växterna, utan de tar bara algerna vad jag vet.
#18: Jag hade växten i mitt andra lilla kar tillfälligt eftersom lampan där var mycket starkare, så tänkte att den kunde vara där tills jag fått hem växtnäringen (också så att den kunde få växa till sig utan att min Ancistrus trakasserar den)
I det lilla karet har jag amanoräkor, en bamburäka och tucanotetror. Inga andra varelser (de bor där tillfälligt tills jag fått hem 50L-karet, vet att det egentligen är för litet för dem)
- Redigerat 2024-04-15 09:29 av [Flodbis]
Okej, har aldrig varit med om att räkor äter upp växterna, men tydligen så kan de göra det 😉😊
#20: Det verkar så! Tror inte tucano tetrorna var boven 😉
Jag köpte vattenpest men de direkt blev gula och ser smått döende ut. Såvitt jag förstår det är det normalt när man precis introducerar nya växter, men jag trodde vattenpest skulle vara bland de tåligare?
- Redigerat 2024-04-21 20:50 av [Flodbis]
Räkor tuggar i sig växter som redan är försvagade, speciellt döende tunna blad 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#22: Jag kan inte få vattenpest att överleva någon längre tid i mina akvarium 😅
Verkar stormtrivas hos de flesta men hos några få tynar den
#23: Det förklarar en del 😖 Hoppas den kan få växa sig frisk och stark nu!
#24: vaaa? Jag har läst att de ska vara jättetuffa, hur kommer detta sig? 😮 Har du hårt vatten med mycket kalk som jag?
#25: Vi har mjukt vatten vad jag vet 😅
Att allt bara dör till en början kan bero på hur den odlats, vissa odlas på land när de sen sätts i vatten så dör bladen som är ovana att vara under vatten 🙈
#27: Kommer den växa tillbaka, tror du? 😮
#28: Oftast växer det tillbaka med lite tålamod 😁
#29: Då håller vi tummarna och tår, de plantorna tyckte jag särskilt mycket om!

Jag kan inte avgöra om detta är Lilaeopsis eller sagittaria subala hjääälp 😢