Atyopsis moluccensis
När jag försöker hitta den blåa varianten av Atyopsis moluccensis (bambu räka) så får jag upp vampyrräka och solfjädersräka… är det inte olika arter?
Vet någon hur man får tag på denna räkan i denna färgen i Sverige?
Vampyrräkan vet jag inte, men bamburäkan kallas ofta för Solfjädersräka, precis som många andra av den varianten.
Jag tror inte vi har någon är inne som föder upp, men våran @Nephi kanske kan svara på hur man lättast får tag på dem.
- Redigerat 2024-03-04 08:48 av Draken
Jag är inte jätteinsatt på räkorna, men det är många som kallas för solfjädersräka, och vad jag kan se så är båda dessa arter bland de som kallas Solfjädersräka.
Att de har fått just den benämningen tror jag beror på sättet de spänner ut flimmerhåren som en solfjäder och filtrerar vattnet när de letar mat. Men jag är absolut inte säker.
Spännande! Jag får kika runt i olika räkgrupper och fråga då 🙂 Tänkte ha dem tillsammans med lite fiskar och amanoräkor i ett 200+ liter
#4: Rekommenderar denna grupp, de brukar ha bra koll 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#5: Tack, jag får kika på den gruppen!
Om det inte går att få tag på denna arten i Sverige, är det möjligt att beställa utomlands och hur går den processen till?
#6: Det tror jag du måste kolla med en uppfödare hur den processen går till. Jag har i varje fall ingen aning 😊😉🙈
#6: Ganska säker på att några i räkgruppen har koll på det med 😉
Tack jag får höra med dem!
Jag tyckte jag såg Bamburäka hos Örebro Akvariefisk när jag var där igår, men kollade inte ordentligt.
Är det inom rimligt avstånd för dig att åka så går det alltid att slänga iväg en fråga i Facebook gruppen innan man åker :)
#10: Tyvärr bor jag i en annan del av landet, men tack ändå! 😀