Nybörjare behöver feedback
Min grabb har önskat sig fiskar väldigt länge och vi har nu precis köpt ett 54L (60x30x30) akvarium med inredning, tillbehör och fiskar till. Fiskarna som vi fick till **tror ** jag är 10 st Kardinaltetror, ca 40 st röd Platy och en mal (av någon sort). Jag hade uppskattat lite tips/råd från er experter så att fiskarna ska trivas så bra som möjligt.
- Antalet individer. Lagom, för få eller för många?
- Mängden växter. Tillräckligt eller behövs det fler växter? Vilka i så fall?
- Växterna fick vi i krukor. Trivs de så?
- Vattentemp. är ca 24-25 grader. OK?
- Inredning och placering (se bild). Något ni hade ändrat?
- Vilket tidsintervall hade ni haft belysningen på? Pumpen är igång 24/7 och doppvärmaren är än så länge avstängd (litar inte på den).
- Andra tips eller feedback?
Tack för alla svar!
Ojoj! Lite mycket fisk där i 🙈
Dessutom är det lite litet för platy, de vill bo på minst 70L. I vilket fall så skulle hälften av fiskarna räcka gott och väl.
(Vill ni ha fiskar som ynglar så rekommenderar jag Guppy istället och att ha en grupp på 8-10 fiskar.)
Beroende vad det är för mal så bor även den för litet då de behöver minst 80L
Fler växter behövs absolut för att göra ett försök att balansera upp mängden fisk!
Rekommenderar lite djupare sand och att plantera växterna direkt i sanden, men annars så fungerar krukor bra.
Temperaturen fungerar för de flesta fiskar, starta då inte doppvärmaren. Går temperaturen ned under 22-23 så kan doppvärmaren användas.
Inredning gör du helt som du vill med, men jag rekommenderar en bakgrund och en rot. Malar brukar behöva rot för matsmältningen.
6h brukar vara lagom många timmar ljus för ett nystartat akvarium, när det sen mognat på sig och är i balans kan man försiktigt höja till 8h. Men ha i baktanke om akvariet står så det blir träffat av solljus eller inte. ju ljusare det står ju färre timmar behövs akvarium belysning.
Beroende på när akvariet startades och med tanke på fiskmängden så kan det vara så att ni får förbereda er på att det kan gå åt skogen och akvariumet "krashar" inom snar framtid 🙈
Hoppas du inte tycker jag är allt för hård nu, men jag vill precis som du att fiskarna ska ha det så bra som möjligt 😁
Jag hjälper er gärna med fler frågor som kan dyka upp längst vägen och är gärna bollplank för era ideer 😉
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Tack för svar! :) misstänkte också att det kanske var lite för många fiskar. Säljaren sa att de förökar sig väldigt fort. Kanske kan försöka sälja hälften. Kan man sälja fiskar till djuraffärer eller är det typ Blocket/Marketplace som gäller?
Bakgrund och rot var bra tips! Köper man bakgrund på rulle och sen klipper till rätt längd? Hur fäster man den?
Något man bör tänka på när det gäller pumpen? Fick med 2 filter. Hur länge kan man använda de innan det är dags att köpa nya?
Återkommer när akvariet kraschar :)
Det är Neontetra inte Kardinaltetra och visst ser det ut som malen är en Ancistrus.
- Redigerat 2024-02-11 20:37 av TccT
#2: Vissa djuraffärer tar emot fisk, andra inte. Annars fungerar blocket och i värsta fall finns Fiskakuten på facebook 😁
Finns några alternativ för bakgrund, rulle man klipper till och monterar är det lättaste. Finns special lim för det men fungerar lika bra med några tejpbitar.
Annars kan man måla baksidan eller montera en 3d bakgrund, dessa två görs däremot enklast innan akvariet är fyllt.
Pumpen ska du bara hålla ett öga på. När utblåset går trögt fyller du en hink med akvarium vatten under vatten bytet, där i kramar du sen ur filterpatronen så gott det går. Spara den andra filterpatronen, det kommer dröja några år innan du behöver byta till den.
#2: Är man lite kreativ kan man måla egen bakgrund också på lite styvare papper/kartong (har jag gjort). Antingen kan man måla med växter och grejer eller enbart göra enfärgat (har tex gjort helsvart till ett av mina akvarium och blått till ett annat). Sen är det bara att sätta dit den bakom (är det trångt mellan vägg och akvarium kan de ofta stå själv eller så kan man ta lite tejp i hörnen).
Vet inte hur mycket trafik sidan får men det finns en fisksälj sajt som startades för några år sedan där du också kan testa sälja (utöver förslagen Nephi gav) https://fiskmarknaden.nu/
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack allihopa för svaren! :)
#7: jag tycker det ser ut som en ancitrus men kan ha fel 🙂
Brun Ancistrus 😁
Beroende på storlek troligen en hona
Tack! Står att den kan bli 15 cm och behöver 100 liter. Får försöka övertala grabben att den behöver större akvarium. Finns det andra malar som passar mindre akvarium? Vårt är 60 cm långt och 54 liter.
#10 Räkor eller Snäckor brukar rekommenderas som städare i den storleken