Sjuk guppyhona?
Ok, kanske rörigt inlägg här.
Min ena guppyhona gick från att vara lagom rund (övre vänstra bilden) till att bli pinnsmal (övre högra bilden), över en natt.
Den var så liten före så jag trodde inte den var gravid, kan inte se några yngel heller (de kan ju såklart ha blivit uppätna). Råkade ge alldeles för mycket mat dagen före och nojiga jag undrade om magen kan spricka? Den har bajsat efter så idk. Den låg mycket på botten men simmade ibland och kom alltid upp vid matning.
Har råkat ge för mycket mat fler gånger, håller fortfarande på att lära mig hur mycket flingor det ska vara.
Idag kollade jag vattenvärden och tror att nitrit eller nitrat var lite för högt, och kanske klor (? Står använd aquasafe men jag använde filtermedia för det ska ta bort samma saker).
Bytte en del av vattnet samt ryckte upp en växt (väntat på växter för två honor är smällgravida och vill att ynglen ska kunna gömma sig) som nu flyter på ytan istället. Hällde i för mycket filtermedia (står att det ej går att överdosera, skakade dock 15sek ist för 30 om det nu gör skillnad). Det är lite grumligt nu så kanske det som stressar?
Då började hon bete sig skitskumt. Ner med nosen och cirklar med kroppen (två understa bilderna). Betedde sig typ som Haku i Spirited Away när han är skadad. Och nosen ner hela tiden, verkar flyta uppåt om hon inte aktivt söker sig nedåt.
Hittar bara att det kan bero på graviditet (vilket det inte kan vara nu) eller nitrit(/nitrat vet ej vilket det var). Men bytte ju precis vatten och det var efter det hon började kaosa, kanske behöver byta mer men hon betedde sig inte såhär före bytet. Hällde i kallare vatten men doppvärmaren är igång, är det kallt vatten eller nitrit/at borde väl de andra fiskarna bete sig likadant men de verkar fine. (3 guppyhonor, 2 guppyhanar, 2 kardinaltetror, 1 skäggmunsmal och 6 räkor.)
Håller hon på att dö? Kan jag göra något? Vad kan det bero på?
- Redigerat 2024-01-31 22:11 av Jarrare
Kan vara de kalla vattnet, har hänt mig också om jag råkat ta lite för kallt vatten att fiskarna får en chock.
Brukar isåfall återhämta sig rätt snabbt när temperaturen stiger.
Med vänlig hälsning
Akvarist_2020
#1: tack, släckt för natten, hoppas hon kommer fram imorgon. Annars var hon dålig innan med så vågar inte hoppas för mycket.
Får införskaffa någon hink så vattnet hinner nå iaf rumstemperatur innan jag häller i det.
Det ser ut som hon kan ha släppt yngel om man skall jämföra övre bild 1 och 2.
#2: hon dog tyvärr, blev kanske för mycket igår. Men undrar fortfarande om någon vet såklart, flöt omkring en stund efter jag tänt lampan, kroppen fast i positionen som på bilden längst ner till vänster. Weird.
#3: ja, mycket möjligt, hade inte så långsamt gömställen ännu, om kan inte varit många isf. Mina andra honor är gravida och har mkt större magar.
Tyvärr så är Guppy väldigt sönderavlade, så de lever inte så länge. Troligtvis så hade hon gjort sitt.
#6: fick den i julas men trodde den var yngre, lite mindre än de andra som jag köpte senare. Men hoppas det är som du säger.