ta över akvarium ikväll! hjälp!
Hej!
Jag blev erbjuden att ta över ett akvarie från min vänns morfar som ska hämtas ikväll. De behövde få bort det snabbt. Tänkte yes det löser vi, jag slänger upp det hemma bara!
Är otroligt taggad då jag drömt om akvariet länge. Men en viss oror har börjat dyka upp.
Jag hade tänkt sätta det på en tv bänk men har börjat oroas över om det håller?
tror det är ett 70l ev 100l. Annars ställa det på golvet bara.
Men nu har jag läst om hur man startar upp ett akvarium.
Läst en massa om att man ska ha speciella akvarie möbler / eller matta.
hur viktigt är det att det står helt rakt? och hur troligt är det att det spricker?
hur noga är det och hur märker jag om det inte skulle står rakt?
att det ska gå sönder oroar mig. vill även få igång det snarast.
Det är en del levande fiskar men vet ej om jag vågar fylla upp det ifall jag behöver en matta till det först. vore ju även synd om fiskarna dog.
lite små stressad
tacksam för de svar jag hinner få!
Allt gott! // Liten Fisk Simmar Snabbast
#0: En stabil TV bänk är inga problem med ett akvarium på uppemot 100-120 liter.
Är det ett ramakvarium, så behöver du inte oroa dig över att du måste ha en matta.
Helglasakvarium rekommenderar man att man har en matta eller liknande under. Men det behöver absolut inte vara en specifik akvariematta, utan det räcker med ett helt vanligt liggunderlag, en frigolitskiva eller liknande. Huvudsaken är att underlägget är lika stort eller gärna lite större än bottenytan på akvariumet.
I värsta fall så kan du dubbelvika några handdukar och lägga under tills du får tag på underlägg, om du inte har något hemma.
Är akvariumet igång, så kan du starta upp det omedelbart med helt nytt vatten och släppa ner de fiskar som redan finns.. Se till att filtret är fuktigt och inte blir för kallt, starta pumpen, utan att göra ren den, direkt du har fyllt på akvariumet med nytt vatten.
Lycka till 🙂
- Redigerat 2024-01-03 12:33 av Draken
Hej!
Tack för bra info!
när jag skulle fylla akvariet igår märkte jag att det skadats när vi flytatt det och läckte vatten :(
Håller på letar febrilt över ett nytt akvarium nu hoppas kunna hämta ett ikväll!
Det var en gammal Eldstjärt kanske 15 cm med det så hoppas kunna rädda den!! Jag förde över den i en större hink än den vi fraktade den i la i lite växter och en rot så han kan gömma sig. Slängde även i lite snäckor från gamla tanken.
Han har varit rätt övergiven några månader kanske fått mat någon gång i veckan men tror han ätit alger och snäckor under tiden.
Men ja jag är så otroligt taggad på att börja med akvarium. Märker även att det var min far som kunde "allt" man bör kunna när jag förr hade akvarium. Men det ska bli ett spännande och nytt intresse att dyka ner i. Har alltid älskat fiskar!
Lär återkomma till forumet en hel del framöver :D
tack för nu.
MVH Litenfisksimmarsnabbast
#2: Tråkigt att det läckte.
Har du hittat något nytt än ? Annars brukar det finnas en hel del på blocket väldigt billigt. Även endel akvariegrupper på FB.
Varför inte försöka få tag på ett lite större med bänk, om du har plats 😊
Ser fram emot att följa dina fiskdrömmar här på forumet 🙂
- Redigerat 2024-01-05 10:37 av Draken
Ja det är lite stressigt nu! För att jag har fisken i en hink. Har blivit välldigt engagerad i att rädda den :) Läser som en dåre, vill ju helst inte ha vatten i hela lägenheten ^^
Fisken leve än! :D
Det som den var i tidigare hade mått 80 40djup och 35höjd.
Jag har fått tag i ett som hon trodde var 100l! länkar bild nedan. Det är ett sådant som är ett ramakvarium va? (som kan hämtas redan ikväll)
Sen var det en till som hade ett på 100l med måtten 120 lång och 40 djup. det kluriga nu är då att min tv bänk är några millimeter för smalt för detta kan jag ställa det på golvet? Har läst att det är noga med att det står plant (hur plant måste det stå? Gäller även ramakvarier va? (min hjärna håller på hänger upp sig otroligt på alla detajer)
Det på bilden ska hämtas om två timmar.
Ja det ska bli roligt!! Tack för svar!
Allt gott! / Litenfisksimmarsnabbst
Kan det gå att ställa det som var 120 och 40cm djupå på tv bänken med masonit skiva under annars då det saknas 5mm av tv bänken?
#5: Ja, det ska funka bra med skiva under (speciellt med sån liten skillnad).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5: Jag skulle satsa på det som är 120 långt isf. Bättre för Elddstjärten också 🙂