Fenröta
Hej!
Våran åtta-åriga slöjskärt har drabbats nu av fenröta för första gången.
Det började med att den fick pop-eye. Vi gjorde vattenbyte, jag testade ph och Nitrit. Allt såg bra ut. Vi bara fortsatte hålla koll, och snart såg fenan sönderiven ut. Jag trodde inte det var fenröta utan att den hade rivit upp den någon stans men fortsatte hålla stenkoll. Snart så såg den bra ut igen. Under denna tiden åt och simmade han som vanligt så jag misstänkte ännu mindre att han var sjuk innan en morgon så såg man den var sönderriven igen och det syntes att det var fenröta då fenan började ruttna bort. Då upptäcktes även att filtret inte fungerade som det ska, det slutade plötsligt helt upp att fungera och det märkte vi inte på en hel vecka innan han blev sjuk men sen fungerade det igen.
Kan det vara filtret som är problemet? I det akvarium han bor i nu så har han levt i 8 år utan att det har hänt något, så tror inte det är något med det. Hört något om salt, hur mycket? Vi har i medicin som ska hjälpa mot fenröta, tredje dagen nu men han har inte blivit bättre. Det ska även vara oerhört smittsamt, borde jag flytta på honom? Under de här två veckorna har den andra guldisen verkat må bra innan jag förstod att det var fentöta. Fisken som är sjuk äter som han ska men orkar inte simma utan är mest på botten och vilar. Ancitrusen som bor där har även börjat "tugga" på fenorna sen han blev svag, så vi fick flytta på henne tillfälligt till ett 20 liter innan vi skulle få reda på mer. Varför gjorde hon det? Fins det någon medicin ni rekommenderar? Och som sagt så mår de andra fiskarna bra. Borde jag ändå flytta på honom? Vi har inget ledigt kar just nu men vi har en stor hink som används när vi gör vattenbyten, skulle den kunna fungera?
Tack för snabbt svar 😊
Baktopur eller ESHA2000 är bra mediciner mot fenröta.
#1: tack
Så, nu är ESHA 2000 beställt 😃 kommer troligtvis onsdag, bara hoppas att clementin (guldisen som är sjuk) överlever.
- Redigerat 2023-11-26 15:10 av [Zefirka]
Medicinen har fortfarande inte kommit, men blir allt säkrare på att han kommer möta sin död. Nu har bakterierna kommit till kroppen, och han kan inte hålla balansen om han vill ha mat (troligtvis fär att fenan har ruttnat bort en del) så han är mest på botten och vilar då han inte orkar så mycket. Andas inte ryckigt eller nåt, men det ser ganska hemskt ut med fenan
Kommer han överleva tror ni? Våran medicin vi hade i förut hjälpte inget alls.
- Redigerat 2023-11-29 14:53 av [Zefirka]
Glömt att uppdatera. Våran lilla clementin avled för någon vecka sen 💙
Trodde Zefirka skulle bli ensam, men tvärtom, så har hennes fläckar på fenan fått en mycket starkare orange färg och det röda har nästan försvunnit. Vad beror detta på? Hon är lika pratsam som innan. Tänker mer om det är att hon har mer plats eller i så fall vad. Det är ju ett gott tecken ändå.

Det ena fotot är dåligt men färgen är samma på fenan. Det dåliga tog jag forra året. Det andra tog jag idag.
- Redigerat 2023-12-09 11:24 av [Zefirka]
Hon är kanske nöjd att hon fíck hela utrymmet för sig själv 😉 Svårt att säga. Kan också vara att Clementin var väldigt dominant.
#6: 😉
Tyvärr blev lilla Zefirka sjuk i fenröta, en hel månad senare efter clementins död. Hon dog snabbt som tur är, clementin hade det värre. eSHa2000 hade vi i, och den hjälpte henne först och jag trodde hon blev frisk. Hon blev nog aldrig det, för det blev en chock på morgonen en vecka senare. Hoppas hon har det bra nu.
Min lilla Marshmallow 💔

- Redigerat 2024-01-05 10:24 av [Zefirka]