Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketterväxterlevandefödareakvarium-och-fiskaralgerinredning-stenar-rötter-mmsötvattenakvariumguppyifokusyngelfrågorakvarieväxterdödfilterguppyyngel
Läst 192 ggr
Ebbas08
0

Omstart cynobakterier

Startade en ny tråd då den tidigare var någon månad gammal. Men som några här kanske redan vet så har jag cynobakterier i mitt 70l akvarium med guppys i. Har haft fler stora guppys i men tyvärr har dom alla dött förutom en och 5 st yngel. Har mörklagt 3 gånger och ingen utav gångerna fungerade så nu funderar jag på omstart. Men vad behöver man då göra ska man koka gruset och dekorationer och sedan slänga alla växter och köpa nya. Samt köpa nytt filter och rengöra pumpen och akvariumet extremt noggrant. Men isåfall vart kan mina yngel och min Guppy hane vara under tiden. Har ett yngelkarr som är 33 l kan dom få vara där under tiden? För planerar att ynglerna som redan är i yngelkaret ska få hamna i 70 liters akvariumet också när jag fått bort cynobakterier

Draken
0

Koka all inredning och sand/grus. Släng alla växter och köp nya. Om det är möjligt så köp nytt filtermaterial till pumpen och koka själva pumpen. Annars rengör filtret ytterst noggrant.

Ynglen och Guppyhanen kan vara i 3 liters en kortare period. Var noga med att byta lite vatten varje dag, 2-3 liter kanske. Mata väldigt sparsamt medans de är där.

Lycka till 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ebbas08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej tack så mycket. Då gör jag men hur gör man mer exakt när man kokar? Tänker liksom det är rätt så mycket grus att koka och smälter ute plasten på pumpen och dekorationer?
Förresten har nu något bra tips på hur jag ska göra med min hane eftersom an är ensam. Vill inte köpa nya i djuraffär då dom för så fort men hittar ingen som säljer i närheten av min stad. Ska jag försöka sälja honom isåfall var lägger man ut att han är till salu och skulle någon ens köpa honom?🐠😊
Förlåt för mycket frågor men har ni några tips på hur man gör för att inte få tillbaka det sen igen 💞

Draken
0

Du kokar som du kokar mat. Låt det koka i kring10 minuter. Plasten smälter inte på den korta tiden.

Varför inte låta honom gå kvar med ynglen ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ebbas08
0

Jaha vad bra☺️Har läst att man måste minst ha 5 st fullvuxna guppys för att en Guppy tycker om att leva i stim men det kanske är fel eller ?

Draken
0

De trivs bäst i stim eller grupp, men jag tror inte det är någon fara med din kille. Ynglen växer rätt snabbt 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ebbas08
0

Jaha okej men vad bra, tack så mycket☺️

Ebbas08
0

Men förresten, tänker finns det något jag kan göra för att inte då tillbacks cynobakterierna för det vore ju väldigt trist🤔

Ebbas08
0

Även om doppvärmaren går att koka☺️

Draken
0

#7: Cyanobakterier trivs bäst i stillastående vatten, så försök se till att du har cirkulation.
Begränsa även ljustiden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ebbas08
0

Okej kan jag ha tänt i 8h? Ok sen det där om doppvärmaren går den att koka?

Ebbas08
0

Jag tänkte köpa nytt grus/sand nu när jag gör en omstart. Är väldigt nöjd med det jag har nu. (lägger in bild nedan) men eftersom jag inte vill få tillback cynobakterier undrar jag vilken som ör bäst för att cynobakterier inte ska komma tillbacks. Funderar på om sand eller grus är lättsköttast och isåfall vilken färg på dom

Ebbas08
0

Har börjat med omstarten nu så var och köpte grus idag i min djuraffär. Men då ser jag att dom hade fullt med cynobakterier i deras växt akvarium. Så nu har jag kommit på varför jag fick det. För jag har köpt växter som har cynobakterier.
Men nu undrar jag vart jag kan köpa nya växter för kan ju inte köpa därifrån längre och det är den ända i min stad. Vet att man kan åka längre bort och köpa men funderar på om det går att köpa begagnat typ på blocket eller liknade?☺️
Lägger in bild på det grus jag köpte

Ebbas08
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hur många kg tror ni jag behöver ett 70l akvarium förresten☺️

Draken
0

#12: Kolla med privatpersoner. Blir betydligt billigare också.

#13: Beror helt på ur du vill ha det. jag personligen vill ha ett tjockare lager med bottensunstratet, medans andra vill ha så tunt lager som möjligt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ebbas08
0

Förlåt att jag svarar lite sent men jag åkte in till en annan stad och köpte växter där. Jag har även lagt i 5 st yngel i akvariumet. Men hur många veckor bör jag vänta tills jag kan lägga i fler? ( tänkte på det här med att man inte ska lägga i förmenta fiskar på en och samma gång)

Draken
0

Låt ynglen "bajsa in" akvariumet nån vecka innan du släpper ner mer fisk.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Ebbas08
0

Okej tack så mycket då gör jag så💓🩷

Ebbas08
0

Stoppade i den vuxna fisken idag men ser då att hans bakfena ser typ biten ut om man genför sedan tidigare funderar på om dom små fiskarna kan ha bitit på han eller vad som kan ha hänt. Bör jag vara orolig? Jag lägger in en bild första bilden är hur han såg ut för flera veckor sedan och sista är hur han ser ut idag.

Förresten hur länge ska jag vänta innan jag rengör akvariumet för första gången?

Ebbas08
0

Lägger in fler bilder på hur han ser ut nu 🐠

Draken
0

Det ser ut som om någon har naggat på stjärtfenan. Har du bara Guppyynglen med honom, eller var han med andra innan du flyttade honom till ynglen ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Funkar inte
0

Då jag haft problem med cyano har det varit mörklagt över 10 dagar eller så har jag haft i algmedel mot just cyanoalger ( doserat efter storlek 1 gång /v tills de varit borta