Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsnäckor
Läst 122 ggr
Draken
1

Snäckor, deras miljö och utfodring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många har på sistone börjat få upp ögonen för våra akvariesnäckor. Men det är inte alla som vet hur de egentligen vill leva, bo och äta. Tänkte med denna artikel lyfta fram just detta.

Det finns massor av olika snäckor som  kan bo och trivas i våra akvarium, men de har olika krav på vattenkvalitet, storlek på kar och temperatur. Vissa snäckor trivs alldeles utmärkt i kallare vatten, medan andra vill ha betydligt varmare.

Neritina släktet : I denna familj ingår bl.a Zebrasnäcka, Red onion och Military helmet. Dessa snäckor kan man mycket väl ha i kallare vatten, och gemensamt för denna familj är att de lever i sötvatten, men de förökar sig endast i bräckt vatten. De lägger ägg i sötvatten, men äggen utvecklas aldrig till snäcklingar. Man ser dem som en massa vita prickar överallt, även på andra snäckor.

En annan egenhet hos dessa snäckor är att de kan inte vända sig själva om de har hamnat på rygg, utan de behöver hjälp att vända sig. Blir de liggande på rygg så dör de så småningom.

Tylomelania släktet : I denna familj ingår elefantsnäckorna. De flesta blir ganska stora och kräver lite större akvarium. De har spiralformat mörkt skal, i olika mörka nyanser. Färgen på kroppen kan dock variera ganska mycket.

Elefantsnäckan vill ha varmare vatten, kring 27-28 grader och lite större akvarium. De äter det mesta som bjuds i akvarium. Enligt artbeskrivningar så är de även växtätare, men det är individuellt. De jag har/har haft har inte ätit på friska växter, men det finns andra som har/har haft elefantsnäckor som har ätit upp alla växter i akvariumet.

Elefantsnäckan föder levande ungar, en åt gången.

Brotia släktet : De vanligaste som finns i handeln i detta släkte är Brotia herculea och Brotia pagodula. Dessa snäckor trivs bäst i lite varmare vatten kring 26-28 grader.

Herculeasnäckan är en stor snäcka, den har avlångt spiralformat skal i olika bruna nyanser. Påminner lite om elefantsnäckan i formen, men blir betydligt större. Herculeasnäckan är en ren caenivore och behöver köttig mat. Den tar inte alger och äter inte växter. Den föder levande ungar, oklart hur många som föds i en kull.

Piggsvinssnäckan (Pagodula) är en svår snäcka att hålla i akvarium. Den har samma färg som Herculean, men skalet är betydligt mindre och dessutom taggigt. Även piggsvinssnäckan är en ren carnivore, äter inga växter eller alger. Behöver en köttig diet. Föder levande ungar, troligtvis en åt gången, men det är lite oklart.

Planorbarius släktet :  I detta släkte har vi Posthornsnäckorna. En vanligt förekommande invånare i många akvarium. De klarar väldigt omväxlande temperaturer, mellan 18-28 grader är inga problem för dessa snäckor, och de är mycket lättodlade. De är tvåkönade. de lägger sina klasar  lite varstanns i akvariumet. Det ser ut som en liten slemklump med prickar inuti.
Posthornen finns i alla möjliga odlingsvarianter med olika färger numera, men från början var de brunaktiga med brunaktig kropp. Äter inga växter, men är duktiga på att ta alger. Förökar sig kopiöst om det finns bra tillgång till mat.

Pomacea släktet : De välkända, men förbjudna, Äppelsnäckan. De som oftast förekommer i våra akvarium är Pomacea diffusa. Diffusan äter inte växter och den behöver en varierad kost. Äppelsnäckan vill gärna ha lite varmare vatten, 26-28 grader.

Den snäcka som gjorde att Pomacean blev förbjuden i EU är Diffusans större kusin, Pomacea caniculata. Caniculatan kom loss i risfälten i Spanien och tuggade i sig det mesta av skörden. Därför är Pomacea absolut förbjuden att sälja/köpa eller byta inom EU.

Äppelsnäckan lägger äggklasar ovanför vattenytan, klasarna kläcks efter ca.3 veckor och de nyfödda snäckorna kryper ner i vattnet.

Clea helena Helenasnäckan kallas även "asssasain snail". Detta namn har den fått därför att den äter andra snäckor.
Har man oönskade snäckor i karet, så kan jag rekommendera Helenasnäckan, men vill man ha snäckor som skall vara kvar, så skall man inte ha denna.

Har man haft Helenasnäckor och kommer på i ett senare skede att man vill ha andra snäckor, så måste man kolla genom sanden mycket noga. Helenasnäckan är duktig på att föröka sig, och den lever under sanden, så det kan finnas massor som man inte ser. Redan som snäcklingar äter de andra, mindre, snäckor.

Det finns flera andra olika snäckarter man kan ha i sina akvarium, vissa är lätta att få tag på medans andra är svårare.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2025-06-24 06:32 av Draken
Draken
0

Är det något släkte ni saknar eller om det är något annat ni vill ha med i artikeln, så säg till i tråden så fixar vi det 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mandariiin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vill ha posthornsnäckor så är det bara att hämta! (Finns i Rissne, Sundbyberg.) Måste ha följt med någon växt misstänker jag, och innan jag verkligen förstod vad det va så har dom jävlarna föröka sej i mängder! Har precis plockat ur dom två stora, sen är det hundratals mini-mini kvar. Vad gör jag med dom som jag plockar ur? Har i panik köpt två dvärg botia i hopp om att få läget under kontroll och att mina räkor inte blir botia-mat.

• Redigerat 2024-05-07 21:12 av mandariiin
mandariiin
0

Förövrigt en väldigt bra artikel!

lillafin
0

Bra artikel! Fyll gärna på med mer information om föda som täcker respektive snäcksorts behov. Om de alla har samma behov räcker det med ett separat avsnitt som behandlar lämplig föda och rutiner kring matning.

• Redigerat 2025-02-22 11:41 av lillafin
Draken
1

#4: Ska se vad jag kan göra🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis