Mina körsbärsräkor dör! HJÄLP!
5 räkor har dött under en vecka.. Ser ut som dom fått en stroke typ.. dom surrar runt och lägger sig på rygg å rycker lixom.. tar upp dom och lägger dom i en box å dom ligger och surrar runt upp och ner vända. Hade 2 som låg så i boxen en hel natt ( tänkte om dom kanske skulle piggna till) dom låg på rygg på morgonen men när jag petade på dom så rörde do m sig. Valde att avliva dom.. vad är det för fel? Mina falska Neontetra lever å mår bra. Mina 3 amono har det bra och mina 2 äppelsnäckor oxå.. Alla 5 räkor har haft exakt samma symtom. Kollat nitrit, ph, koppar å allt sånt. Inga fel.. Kan rötter på planter vara giftiga?
Kan det vara whiteline decease?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Tror inte det :/ Alla 5 har dött inom 1 vecka.. men när jag byter vatten så fyller jag på nytt vatten med en kanna.. kanske kan måste gå saktare..
farten borde inte vara något problem, använder du kannan till något mer?
#1: Menade så klart white ring of death, att det fortfarande är vid liv men orörliga tycker jag låter som öms problem. Då fastnar dem i sitt eget öms
Jag var nära på att förlora alla mina crystal räkor för nå år sen. De betedde sig lite lika som du beskriver (som om det vore något neurologiskt). Ingen av mina fiskar eller andra räksorter (amano och körsbär) visade några som helst besvär.
Lyckades rädda de sista och var superförsiktig med deras skötsel och använde beredningsmedel och grejer vid vattenbyten (vilket jag annars aldrig gjort) och de återhämta sig.
Min gissning är att problemet var kranvattnet att någon förändring skett där då jag börjat känna av en klorlukt jag aldrig känt tidigare (periodvis kan jag fortfarande känna det och gissar att de ibland ökar på mängden beroende på vad deras mätningar visar på vattenbruket).
Numera har jag alltid i en uns askorbinsyra när jag byter vatten (ett kryddmått/100 liter räcker så krävs inte mycket, går att köpa en påse i kryddhyllan i de flesta mataffärer) då det neutraliserar kloret och har inte haft några besvär efter det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#6: Verkar som att dom får en stroke typ. Jag kan se någon sekund innan att dom kommer få symtom å då tar jag upp dom. 2 st idag på kort tid. Dom låg upp och ner, men blev lite "normala" igen så jag la tillbaka dom. Får se om dom överlever.
Jag har ett nano på 30L och bara haft det 2 månader.. är osäker på hur ofta man ska byta vatten på ett sånt. Har blivit ca 2 gånger i veckan.
Jag har ett medel som tar bort klor, tung metaller m.m men ska jag ha i vattnet innan jag häller i det nya vattnet? Blir endel avföring av snäckor, men har sand och är osäker på om man ska slamsuga varje dag? Är så rädd att få nitrit. Vet inte hur fort man får det? Sen ska man väl inte röra runt i sanden? Men hur ska man då kunna slamsuga? Sanden åker ju upp i slangen..
Du har väldigt mycket invånare på 30 liter. jag kan inte så mycket om räkor, men kan det vara stress ?
Man kan slamsuga sanden, man håller insuget några cm ovanför sanden, så kommer man åt avföringen som inte väger något men sanden ligger kvar.