Sår på scalare
Hej
Jag och mina fiskars omöjliga sjukdomar. Börjar tro att brunnen innehåller något skadligt för det dyker upp det ena efter det andra i mina kar. Nu har en scalar som länge (några månader) haft en fjällskada på ena sidan. Trodde det var från bråk så den fick byta kar. Detta läkte inte utan blev värre så det blev karantän och medicin, testade både baktopur direkt i litet kar och sedan medimor men inget hjälpte. Under tiden i karantän fick han ett sår på ryggen vilket växte under tiden han behandlades med medimor. Tycker nu det verkar bli fler märken/sår längs med ryggen och han tycks ha lite jobbit med andningen, hänger inte vid ytan men flämtar lite. Äter ännu ok men kanske blivit lite tunn ändå.
Detta har alltså skett under perioden 5 juli då jag först såg fjällskadan, tills nu.
Körde en kur med myxazin som jag tycker brukar ta sår och bakterier bra, förra veckan men ingen förbättring. Just det har gått med salt också 1dl/100 l.
Vad tusan kan det vara?
- Redigerat 2023-09-19 15:25 av [Zefirka]
Har du något skit i vattnet, så kan det vara bakteriellt eller parasiter.
#1: Ja känns som om ngt kommit in i karen, blir bara inte klok på vad…
La till etiketter 😊
Kolla efter tungmetaller och andra föroreningar via vattentest.
#4: Kollar järn ofta för växternas skull och har även haft koll på koppar tidigare (dock inte testat det på ett tag). Men övriga har jag inte kollat sedan vi lämnade vattentest till kommunen när barnen var små. Men inga förhöjda halter då. Kan ju förändras såklart i och med egen brunn. Lämna in ett nytt vattenprov kanske.
Nitrit och ammonium kollar jag ju i karen regelbundet och där är aldrig något (undantagen en gång i ena yngelkaret när vi bytte foder…)
#5: Låter som en bra ide att kanske lämna ett nytt vattenprov.