Annons:
Etiketterallmäntväxtervilken-fisknybörjarhörnanakvarium-och-fiskar
Läst 63 ggr
N
2023-09-11, 10:23

Tips på fiskar och växthjälp

Hej!
Jag ska uppgradera från 53L till 180L inom en snar framtid.
Har just nu ett gäng kardinalräkor ca 15 st, amanoräkor 5 st, en otocinclus (ska köpa kompisar då den ena dog) och 10 st guppyhanar.
Jag skulle behöva tips på fiskar som kan funka med ovanstående. Gärna fina färger och sånt. Funderade på tetror och kanske Dvärggurami men osäker om guramin funkar.
Jag behöver även tips på snäckätare så jag slipper massa snäckor. Just nu har jag en massa då de kom med vid växtköp och trots sparsam matning etc så blir jag inte av med dem. Tänkte Helenasnäckor eller dvärgbotia men osäker på hur de funkar med guppys och räkorna.

Sen behöver jag hjälp ang växter.
För ett tag sedan råkade jag ut för camallanus cotti. Medicinerat fiskarna och nu verkar alla vara friska.
Men när jag flyttar över till nya akvariumet undrar jag hur jag ska göra med växterna? Både parasiten och snäckorna/ägg(rom?) Vill jag bli av med.
Inredning, sten osv kommer jag koka. Men växterna dör väl i så fall?
Känns surt att köpa nya växter men det känns som om jag måste då jag vill vara safe att saker inte följer med i nya akvariet.
Slänger in en bild på nuvarande plaskpöl.

Tack på förhand!

Annons:
Draknästets_Reptiler
2023-09-14, 08:30

Jag skulle inte chansa att ta över växterna. Kolla om du kan köpa växter privat, de blir nog billigare för dig. Byter du ut alla växter, så blir du förmodligen av med snäckorna också.

Dvärgotia fungerar annars alldeles utmärkt med de fiskar du har. Ottocinklus vill vara fler, minst 5 då det är en stimfisk.
Gurami och Guppy KAN bli ett problem, men behöver inte bli det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

N
2023-09-14, 12:07

#1: Tack för svar!
Jag har bestämt mig för att köra om helt på nytt med 180 akvariet. Guppysarna och otton får bo kvar i det lilla men med kompisar då jag inte vågar chansa. Så allt är nytt till det nya akvariumet.
Så nu är jag mest lite förvirrad över vilka fiskar och städare jag ska ha i det nya som funkar med den storleken.
Nu kommer det nya få stå med växter etc. I några veckor innan jag köper nya fiskar men så svårt att hitta info vilka som funkar med varandra och med storleken på akvariet 😊

• Redigerat 2023-09-14, 12:07 av nika_84
Draknästets_Reptiler
2023-09-16, 20:48

Du kan tillsätta fisk på en gång, fast inte så många. För att få fart på vattenvärdena så behövs det någon som bajsar in det. Utan fisk, ingen cykling 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: