Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: fisk
LĂ€st 70 ggr
Minns
0

Byte av vatten.

Hej igen! 😁
Jag har börjat undra hur ofta byter ni vatten i akvariumet? Och vad Àr det smidigaste sÀttet för att byta vatten? Jag Àr nÀmligen nervös dÄ jag Àr sugen pÄ att byta vatten, men vill dÄ ta ut fiskarna.. Dock sÄ nÀr man hÀller i vatten i tanken sÄ kommer det ju bli temperatur Àndring. Och det kommer ta tid för vattnet att vÀrmas upp eller bli rÀtt temp. Och undertiden tÀnkte jag om man kunde föra över de i en större spann, men dÀr kan de endast vara nÄgra timmar.. Medan vattnet tar lÀngre tid att vÀrma upp. Och om jag behÄller fiskarna i undertiden med vattenÀndringen Àr jag nervös att de ska bli stressade över temperatur Àndringen.
SÄ hur gör ni det pÄ smidigaste sÀttet?
Tackar i förhand Ă€nnu en gĂ„ng! đŸ˜đŸ„°đŸ 

Nephi
0

Försöker byta varje vecka men ibland sĂ„ gĂ„r det lite lĂ€ngre tid emellan â˜ș

Smidigaste sÀttet att byta Àr med slang. Jag har en aqua in/out som gÄr direkt till badkaret.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gĂ€ng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

SajtvĂ€rd pĂ„ Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare pĂ„ Akvarium 🐡, AkvarierĂ€kor🩐, HundutstĂ€lling och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maleficum
0

Jag byter med slang som antingen gÄr direkt till avloppet (under vintern) eller ut i rabatten (nu pÄ sommaren). GÄr Àven att ha slang ner i hinkar och fylla (gör gör det ibland nÀr jag passar pÄ att slammsuga botten).

Hur ofta man ska byta beror pÄ akvariets storlek, akvariets invÄnare, mÀngden man matar, vad för filter man har och hur mycket vÀxter man har.

Men en bra tumregel brukar vara att byta ca 10-20% en gÄng i veckan (har man skitgrisar till fiskar kan tÀtare vattenbyten vara en ide).

Sen försöker man fÄ till ungefÀr samma temperatur i vattnet man fyller pÄ med som det redan Àr i akvariet sÄ temperaturskillnaden inte blir för stor.

Du ska inte börja ta ut fiskarna varje gÄng du byter vatten, det kommer vara för stressande för dem! Har du tex rÀkor som kan rÄka följa med nÀr man slammsuger botten Àr (ren) hink bÀsta alternativet sÄ man kan titta igenom och fiska upp eventuella rymlingar och stoppa tillbaka i akvariet.

SjÀlv har jag mycket vÀxter och fÄ (och smÄ) invÄnare i stora low-tech akvarium sÄ byter inte vatten speciellt ofta (dÄ de funkar lite som egna ekosystem).
Men nÀr jag hade betydligt fler och större fiskar bytte jag alltid en gÄng i veckan.
NÀr jag tillfÀlligt (efter flytt) hade guldfiskar i ett för litet akvarium (innan jag fÄtt upp det större) sÄ bytte jag vatten dagligen (trots filter som var anpassat till betydligt större akvarium) eftersom de skitar ner sÄ otroligt mycket.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Zefirka]
0

Jag byter varje eller varannan vecka, beror pÄ nÀr jag har tid.

Jag anvÀnder slang, filtret tvÀttar jag i hinken med akvarievattnet som jag pumpat upp med slangen, sedan tvÀttar jag glasvÀggarna en gÄng i mÄnaden.

Jag byter trettio procent en gÄng i mÄnaden, sedan typ 10-15 varje eller varannan vecka.

Som nybörjare tog jag alltid ut fiskarna (jag vÀl typ fortfarande en nybörjare, men ÀndÄ erfarnare Àn i början ;)) men nu sÄ har jag alltid kvar fiskarna i akvariet dÄ dom blir stressade annars.

Jag hĂ€ller försiktigt tillbaka nytt och frĂ€scht vatten (dĂ„ jag Ă€r jĂ€ttedĂ„lig pĂ„ att pumpa tillbaks vattnet) i skĂ„lar, försöker att inte hĂ€lla pĂ„ fiskarna, men jag har en liten "korkad" Guppy som alltid mĂ„ste simma fram till strömmen och swittsh! sĂ„ Ă„ker hon nee till botten, sedan simmar hon upp igen och swittsh! Ă„ker hon ner igen 😂

• Redigerat 2023-06-14 15:02 av [Zefirka]
fluffis
0

Jag byter varje vecka. Hoppar jag över det sÄ blir det nitrit. Hur mycket och ofta som behövs bytas beror pÄ ganska mÄnga faktorer.

Jag spolar upp vatten i en spann. Vattnet har samma temperatur som i akvariet. Sen kör jag med in-ut-slang och pump direkt till akvariet och tillsÀtter vattenberedningsmedel. Ska jag bara byta vatten i ett mindre akvarium sÄ tar jag kallt vatten frÄn kranen och ner i spannen, lÄter stÄ i ett halvt eller ett dygn innan jag anvÀnder det utan beredningsmedel.

• Redigerat 2023-06-15 15:35 av fluffis
[Zefirka]
0

#4: jag fĂ„r imte nitrit om jag hoppar till varannan! 😅 (vattenbytena alltsĂ„)

fluffis
0

#5:
Skönt ju!

Draken
0

Varje eller varannan vecka brukar jag byta i det lilla karet. I det större byter jag vatten vid behov 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis