Ta ut räkorna?
Hej! Jag ska åka ut på resa snart och tänkte då göra en stor rengöring av akvariet innan jag åker då det är ganska smutsigt/fullt med alger. Men då vill jag inte att räkorna ska vara i vägen, för de sitter väldigt ofta på botten. Kan jag plocka upp de och lägga de i en glasskål bara för typ en halvtimme så jag blir klar med rengöringen, om jag har vatten från akvariet i den skålen? Jag brukar inte göra det men vill verkligen inte att de små räkorna ska sugas upp.
Jag skulle inte rekommendera att göra en storrengöring precis innan semester. Risken är att du dödar massa goda bakterier och rubbar balansen i akvariet.
Även om alger kan se fult ut gör de nytta att rena vattnet (själv brukar jag enbart skrapa framrutan från alger innan semester så att fiskvakten har en chans att faktiskt se invånarna och att de mår bra).
Vill du slamsuga botten går det bra att göra med räkorna i, är du orolig de ska råka hänga med upp kan du sätta ett nät som fångar upp dem i andra änden på slangen eller helt enkelt tömma vattnet ner i en ren hink och sedan titta och fiska upp eventuella räkor innan du häller ut vattnet (brukar jag göra).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#0: Som skrivet här ovan. Låt akvariumet vara tills du kommer hem. Skrapa framrutan så en eventuellt fiskvakt kan se in i karet. Räkorna äter ju alger också, så låt dem festa på under semestern och ta rengöringen när du kommer hem. Det skulle jag ha gjort 🙂
Okej, tack!