Annons:
Etikettermalarnybörjarhörnan
Läst 80 ggr
SigneSan
2023-06-03, 11:35

För många ancistrus?

Hej! Jag är en relativ nybörjare på det här med akvarium och dess fiskar. Jag har just nu ett 105 L som har varit igång i över två år utan några större problem! Jag har just nu 24 (platy, hade två från början men har nu lyckats bli sex, guppy/endlers, både hybrider och "rena" har sju, fem kardinal tetror och sist men inte minst har jag sex malar.) fiskar i akvariet, var inte tänkt att det skulle vara så många, men har blivit mer yngel än jag trodde. Problemet jag har är mina malar, jag hade tre (rekommenderat av min lokala "akvarieexpert") från början men har sedan tagit över tre till från en familj som skrotade sitt akvarium. jag har först nu insett att Ancistrus inte passar i ett så pass "litet" kar och ett lämpligare val skulle vara corys. Jag förstod att sex stycken var alldelses för många, men inte att det var så illa! Hade inte hjärta nog att inte ta emot dom, men fattar nu att de inte har särsklit bra förhållanden hos mig heller! Frågan är nu hur eller vad ska jag göra?
Vill verkligen inte att någon av mina fiskar ska lida och jag vet att jag har orsakat detta genom min egen okunskap!
Tacksam för alla tips och råd!

Annons:
D
2023-06-04, 08:03

#0: Hej eftersom du nur har 105 liter akvarium och när du köpte malarna, så rekommenderade dem 3, så ska du nog ha dubbelt så stort akvarium eftersom du har dubbelt så många fiskar (Alltså 210 liter). Du kanske ska ha större också pga dina andra fiskar, så kanske 250 liter(går att köpa många billiga akvarium på blocket). Om det går kan du titta om dem är alla hanar, alla honor, eller blandat(honor har ingen "mustash" men hanar har det). Om du inte vill skaffa ett större akvarium kan du sälja dem.

Draknästets_Reptiler
2023-06-04, 09:02

Ancistrus trivs bäst i grupp när de är ungdjur, men när de är vuxna och könsmogna skall de gå i par eller ensam.

Jag rekommenderar att du behåller en eller två (hane och hona) och säljer/skänker bort resten. Är det vanliga bruna, så kan det vara svårt att sälja dem så det är troligt att du blir tvungen att skänka bort dem. Är det andra färger så är det lättare att sälja.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2023-06-04, 20:20

Du har redan för mycket fiskar innan malarna i ett såpass litet akvarium, särskilt med Platysarna som egentligen, för att må bäst, behöver större kar, dom skitar ner mycket, och malarna är ännu värre.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

SigneSan
2023-06-16, 14:18

Tack för svaren! Livet har kommit lite emellan mitt intresse för akvarier det senaste, så har inte haft den tid jag önskar för att lära mig och ta hand om både fiskar och akvarium. Nu när allt har lugnat ner sig för första gången på ett tag har jag verkligen haft tid att fortsätta med ett intresse som jag egentligen verkligen brinner för. Har plan på att "bygga" ett ganska unikt nytt hem åt mina platys, vilket kommer lösa problemet med för många fiskar i allmänhet hoppas jag! Har en bekant som eventuellt skulle kunna ha ett bättre hem åt malarna, så det hoppas jag ska lösa sig!
Tack igen!

Upp till toppen
Annons: