Annons:
Etikettermalarnybörjarhörnan
Läst 80 ggr
SigneSan
2023-06-03, 11:35

För många ancistrus?

Hej! Jag är en relativ nybörjare på det här med akvarium och dess fiskar. Jag har just nu ett 105 L som har varit igång i över två år utan några större problem! Jag har just nu 24 (platy, hade två från början men har nu lyckats bli sex, guppy/endlers, både hybrider och "rena" har sju, fem kardinal tetror och sist men inte minst har jag sex malar.) fiskar i akvariet, var inte tänkt att det skulle vara så många, men har blivit mer yngel än jag trodde. Problemet jag har är mina malar, jag hade tre (rekommenderat av min lokala "akvarieexpert") från början men har sedan tagit över tre till från en familj som skrotade sitt akvarium. jag har först nu insett att Ancistrus inte passar i ett så pass "litet" kar och ett lämpligare val skulle vara corys. Jag förstod att sex stycken var alldelses för många, men inte att det var så illa! Hade inte hjärta nog att inte ta emot dom, men fattar nu att de inte har särsklit bra förhållanden hos mig heller! Frågan är nu hur eller vad ska jag göra?
Vill verkligen inte att någon av mina fiskar ska lida och jag vet att jag har orsakat detta genom min egen okunskap!
Tacksam för alla tips och råd!

Annons:
D
2023-06-04, 08:03

#0: Hej eftersom du nur har 105 liter akvarium och när du köpte malarna, så rekommenderade dem 3, så ska du nog ha dubbelt så stort akvarium eftersom du har dubbelt så många fiskar (Alltså 210 liter). Du kanske ska ha större också pga dina andra fiskar, så kanske 250 liter(går att köpa många billiga akvarium på blocket). Om det går kan du titta om dem är alla hanar, alla honor, eller blandat(honor har ingen "mustash" men hanar har det). Om du inte vill skaffa ett större akvarium kan du sälja dem.

Draknästets_Reptiler
2023-06-04, 09:02

Ancistrus trivs bäst i grupp när de är ungdjur, men när de är vuxna och könsmogna skall de gå i par eller ensam.