Annons:
Etiketterallmäntsjukdomar
Läst 72 ggr
Dagnykatt
2023-02-15 20:16

Pop-eye

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan! Nu skulle jag behöva akut hjälp. Det är så att en av mina scalarer mår riktigt illa. Vattenkvaliten hade hunnit bli dålig, då vi haft dödsfall i familjen och jag helt enkelt inte hunnit med.
Vattnet är nu bytt och helt i ordning sedan ca 3 dagar tillbaka. En av mina scalarer hade fått hole in head disease och ett öga var lite svullet. Igår var båda ögonen svullna och nu ikväll är det en akut pop-eye på båda ögonen. Jag har ikväll satt i ektozon salt.
Problemet är nu att det inte finns någon akvarieaffär här var jag bor, så jag skulle behöva beställa hem antibiotika på posten. Frågan är om jag alls kommer hinna få hem det i tid, eller om jag bara borde avliva fisken? Vad anser ni?
Han börjar vara riktigt hängig och flyter mest runt i akvariet och slår i glaset. Därför är jag osäker om jag hinner få hem medicin i tid.
Finns det någon chans att saltet alls hjälper?

Annons:
Draken
2023-02-17 20:12
#1

Det finns medicin mot "HIH" , men om den börjar bli hängig och bara "flyter runt" så tror jag inte medicinen kan göra så mycket nytta alls.

Medicinen heter Hexamita, och den kan vara bra att ha hemma utifall.
Du kan också kolla in våran artikel om sjukdomar. Där har vi lite kort förklarad de vanligaste sjukdomarna, även HIH.

HIH smittar inte vad man vet, men just "Pop-Eye" är en direkt följdsjukdom till HIH.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2023-02-18 17:53 av Draken
Dagnykatt
2023-02-18 15:52
#2

Tack för svaret!
Jag valde att avliva fisken, då den började flyta runt och slå i ögonen i allting. Det såg så plågsamt ut så jag tyckte den fick gå vidare.
Jag har för ett tag sen slängt bort en del mediciner då bäst före datum passerat och jag har inte behövt/hunnit skaffa nya. Därför har ektozon salt varit det enda jag haft tillhanda.

Draken
2023-02-18 17:56
#3

#2: Jag hade gjort samma sak.

ESHA serien brukar ha et väldigt brett spann vad gäller sjukdomar. Kola om det finns någon som även kan täcka HIH, eller POP-Eye för den delen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: